Europa press

Oriol Broggi modernitza en to de farsa 'Primera història d'Esther' d'Espriu al TNC
16:3926.01.2007
BARCELONA, 26 (EUROPA PRESS)
El director teatral Oriol Broggi revisa per a les noves generacions, amb un to de comèdia i farsa, l'obra de Salvador Espriu 'Primera història d'Esther', "un gran monument" a la paraula i cultura catalana que es podrà veure del 31 de gener al 4 de març al Teatre Nacional de Catalunya (TNC).
'Primera història d'Esther', la primera obra d'Espriu que puja a l'escenari del TNC, transcorre en dos plans. Broggi superposa els arguments de la història bíblica d'Esther i l'atrafegament de la plaça del poble de Sinera.
D'una banda, apareixen els jueus a punt de ser exterminats a Pèrsia -on no tenen ni pàtria ni llengua-, si bé la reina Esther aconsegueix salvar-los, i de l'altra, unes marionetes representen la mateixa història a la plaça de Sinera, on "matisen i transformen" el text bíblic, ha assenyalat Broggi.
El director ha afrontat està obra "espantat" per la "dificultat" i "pressió cultural" que comporta una obra d'Espriu. Tot i això, ha confiat en una nova generació d'artistes per enfrontar-se a aquest text que està "en la memòria" dels espectadors més veterans i és coneguda pels més joves gràcies als llibres de text.
L'obra ha estat portada als escenaris quatre vegades, a les quals Broggi fa un gest de complicitat en aquesta nova versió. El 1957, va ser estrenada al Palau de la Música, sota la direcció de Jordi Sarsanedas, per l'Agrupació Dramàtica de Barcelona. El 1962 i 1977 la va dirigir Ricard Salvat al teatre Grec i finalment el 1982 Lluís Pasqual la va escenificar al teatre Lliure.
Després de 25 anys, Broggi la rescata per donar-li un aire "divertit, fresc, esbojarrat i entenedor", però segueix en la línia de reflexió sobre "la nostra realitat nacional a través del mite de Sinera", si bé ha precisat que "les circumstàncies han canviat" des de la seva publicació el 1948.
Broggi, que ha anunciat que abandona la direcció de L'Alegria de Terrassa (Vallès Occidental), posa en relleu la metàfora d'Espriu, a més de fer "un mural fresc" sobre la cultura catalana, que "tots tenim una vida però en realitat som cossos moribunds perquè la nostra vida és només un moment en tota l'eternitat".
A l'escenari -els espectadors podran seure a les dues bandes- poden veure's objectes que Broggi ha utilitzat en l'escenografia d'altres obres de teatre com ara un rellotge o un bagul. També, s'escolten cançons populars catalanes i la música d'un piano, un clarinet i un violí.
Resum
-
Última Hora
-
Espanya
-
Món
-
Economia
-
Cultura
-
Societat











