Johann Sebastian   Bach *
Johann Sebastian Bach, 1685-1750.

Als països d’influència anglogermànica les notes musicals es representen per les lletres A (la), B (si bemoll), C (do), D (re), E (mi), F (fa), G (sol) i H (si natural). Aquesta notació alfabètica implica unes relacions entre notes i lletres que no ha passat inadvertida a molts grans compositors. Johann Sebastian Bach va ser un d’ells. De fet, li va agradar tant jugar amb el seu nom (BACH: si bemoll-la-do-si natural) que moltes de les seves fugues contenen aquesta sèrie de notes com una mena de signatura sonora. Especialment en algunes de les que apareixen al popular recull L’art de la fuga. Molts músics posteriors han volgut retre homenatge a Bach i li han dedicat obres que comencen amb aquestes quatre notes.

El musicòleg català David Puertas n’ha recollit un munt. Per exemple, Sis fugues sobre el nom de Bach op. 60 de Robert Schumann (1810-1856), el Preludi i fuga sobre el nom de Bach de Franz Liszt (1811-1886), les Sis variacions sobre el tema B-A-C-H de Nikolai Rimski-Korsakov (1844-1908), i d’altres que sobre aquest mateix tema van escriure Ferruccio Busoni (1866-1924), Max Reger (1873-1916), Arnold Schönberg (1874-1951), Arthur Honneger (1892-1955) i tants d’altres, sense oblidar les pàgines en què el nom de Bach apareix més o menys amagat (com en la Simfonia núm. 2 de Johannes Brahms) o projectes inacabats com l’obertura que Beethoven volia dedicar al gran mestre del Barroc, però que mai no va arribar a completar. El compositor alemany Hans Eisler (1898-1962) és autor d’un Preludi i Fuga sobre B-A-C-H per a trio de corda op. 46, però no va ser l’única obra en què va utilitzar el tema BACH ja que, en una altra ocasió, va escriure la Fuga en Si bemoll per a piano que s’inicia amb un tema que conté les mateixes notes que La Internacional i, a poc a poc, es va transfigurant en el tema BACH.

Entre els compositors catalans també hi ha força exemples d’homenatges bachians —de fet, la llista seria gairebé interminable—, però d’entre tots en destaco un de finals del segle XX, aprofitant que enguany el seu autor celebra el 50è aniversari: la Fantasia sobre el nom de BACH per a clarinet, violí, viola i contrabaix del compositor sabadellenc Josep Lluís Guzmàn estrenada l’any 1990 al país natal de Bach.



 22/11/2004