VilaWeb.cat
VilaWeb.tv
Nosaltres.cat
MÉSVilaWeb  Correu  Clau
Vilaweb  
DISSABTE, 15/11/2008 - 11:36h

Paco Camarasa parla de la novel·la negra i criminal a Mollerussa

Dins de la I Trobada de gènere negre que tanca aquest dissabte

Paco Camarasa, de la llibreria Negra y Criminal de Barcelona, va obrir “...amb tinta negra”, I Trobada de gènere negre de Mollerussa, que té lloc aquest divendres, dia 14, i dissabte, dia 15.
Camarasa va parlar de la “Història de la novel·la negra i criminal. De Poe a Stieg Larsson”.
La Trobada tanca amb la tertúlia “Negracriminal”, aquest dissabte, a les vuit del vespre, al Bar de L'Amistat, on hi participaran Marc Pastor i RamonUsall, a més de Camarasa, que farà de moderador.

La xerrada de Paco Camarara va tenir lloc a la Biblioteca Comarcal Jaume Vila de Mollerussa, organitzadora de la Trobada, on va repassar un tipus de novel·la que acull diferents denominacions i variants i que comença amb els relats d'Edgar Allan Poe, que té un primer i, encara, important personatge en el Sherlock Holmes de Arthur Conan Doyle, que introdueix la deducció com a mètode per resoldre els cassos. També va explicar que als anys 20 del segle passat apareixen els primers delinqüents com a herois (Lupin, Fu-Mantxú, Fantomas,...). En aquest època apareix l'autora més venuda de la història de la literatura, Agatha Christie, amb l'inspector Poirot i Mrs.Marple com personatges principals, on es manté la deducció però aplicada en un espai reduït. En aquest període la novel·la detectivesca passa ser “novel·la enigma” perquè cada vegada són cassos més complicats.
Per Paco Camarasa les novel·les de gènere negre, un terme que s'inventa a Europa, després de la II Guerra Mundial, aplicada a autors nord-americans, són un clar reflex de la societat on s'ambienten,sobretot en el cas dels autors americans i que, considera, que s'ha extens arreu i fins els nostre dies.
Per això explica que a les novel·les americanes (hard boiled) de bona part del XX, els policies, els jutges o polítics no són mai els protagonistes que ja estan corromputs pel crim organitzat. En canvi aquest rol l'agafen detectius o periodistes que poden a arribar a resoldre el cas, que acostuma a anar més enllà del simple assassinat, i que permet descobrir la corrupció que hi ha la societat americana però sense possibilitat de que s'apliqui la justícia per la corrupció que hi ha . En aquest període surt Dashiell Hammet, considerat el pare de la novel·la negra, Raymond Chandler, Horace McCoy, W.R.Burnett o Jame M.Cain.
Tornant a Europa Camarasa va explicar que a l'any 1931 apareix el primer policia com a protagonista, l'inspector Maigret de George Simenon. En aquesta època les novel·les busquen saber els motius que porten a un criminal a delinquir.
Després de la II Guerra Mundial els autors americans, encapçalats per Jim Thompson, David Goodis o Chester Himes, mostren a uns personatges “perdedors”, persones normals “a les que els hi passen coses”, mentre que Europa es va afermant la figura del policia com a protagonista amb P.D. James o Ruth Rendell.
El darrer quart del segle XX ve influenciat per l'aparició de les sèries de televisió i l'aparició dels assassins en sèrie.
Va esmentar Jaume Fuster com el primer autor català en crear novel·la d'aquest gènere, l'any 1972, i les diferències actuals entre els autors de l'Europa del nord, dels que va esmentar Stieg Larsson, amb uns casos més complicats que els del sud.
Paco Camarasa es va refermar en la idea de que la novel·la negra fa una crònica realista i crítica de la societat on es realitza, el que fa que vagi canviant de temàtica i formes.
Us recordem que podeu comentar aquesta notícia o qualsevol tema relacionat amb el municipi al Fòrum de Mollerussa.

 
tornar

Versió per imprimirEnviar a un amic

CC

IQUA