|
DISSABTE, 17/05/2008 - 06:00h
La Diada per la Llengua porta el català al carrer
Ca n'Alcover s'obre al públic per primera vegada
'La nostra llengua al carrer' és el lema que encapçala la Diada per la Llengua d'enguany, una jornada que arriba a Palma, de la mà de l'Obra Cultural Balear (OCB), per tretzena vegada i que aquest vespre omplirà el centre històric de la ciutat. Diverses activitats, en diferents espais, serviran per reivindicar l'ús social del català i la seva funció cohesiva entre la ciutadania.
'El missatge d'enguany va dirigit a la societat' explica a VilaWeb Tomeu Martí, coordinador de l'OCB, 'perquè l'assignatura pendent és que la llengua catalana es parli al carrer'. 'A més, volem dedicar una atenció especial als nouvinguts, no només perquè incorporin el català a les seves vides sinó perquè se sumin a les nostres reivindicacions'. Dimecres passat, en la presentació dels actes, el president de l'OCB Jaume Mateu va demanar a les institucions que concloguin d’una vegada el procés de normalització lingüística, iniciat fa més de trenta anys.
Actes
L'acte principal de la Diada té lloc a dos quarts de set de la tarda, quan es llegirà el manifest i s'aixecaran diverses pancartes il·lustrades per dibuixants de còmic illencs, acte seguit la Coral Ireneu Segarra i el Taller de Música del Col·legi Mata de Jonc interpretaran conjuntament l’himne de Mallorca, 'La Balanguera'. Abans, però, s'haurà organitzat una jornada de portes obertes de l'espai de cultura Ca n'Alcover, que s'inaugurà dijous i que funciona com a centre cultural de l'illa.
També aquesta tarda se celebrarà el 800è aniversari del rei Jaume I amb el bateig dels dos gegants de l'OCB, Jaume I i Violant d'Hongria, i s'organitzarà una ballada popular. Les actuacions d'Obrint Pas, Anegats i Música Nostra serviran per tancar els actes de la tretzena Diada per la Llengua.
Valor de la Diada per la Llengua
'Des d'una perspectiva històrica, el paper de la Diada ha estat molt important', assegura Tomeu Martí. La primera vegada que es va organitzar la jornada va ser l'any 1995 i, segons el coordinador de l'OCB, va suposar la ruptura d'un dels majors tòpics: 'que només érem quatre els qui apostàvem pel català; de mica en mica s'ha demostrat que la majoria de la societat està d'acord amb la recuperació de la llengua catalana'.
Martí explica a VilaWeb que 'la Diada de l'any passat ja va fer preveure que hi havia un canvi polític', i ho justifica així: 'érem molta gent que ens vam mobilitzar i no podia ser que les eleccions les guanyés algú que estava en contra nostra'. De fet, Tomeu Martí assegura que la Diada genera les majors mobilitzacions a Mallorca i a totes les illes, i és per això que continua organitzant-se, any rere any.
|
|
|
|
|
|