|
DIVENDRES, 09/01/2009 - 01:38h
El conflicte del gas, en vies de solució
Rússia accepta a última hora de reprendre el bombeig un cop els observadors de la UE visitin Ucraïna · Milers de llars europees de països de l'est s'han quedat sense calefaccció
El govern rus ha acceptat a última hora d'avui, i quan ja es donaven per fracassades les negociacions, de reprendre el bombeig de gas un cop els observadors de la UE hagin vistitat les tuberies de gas ucraïneses. Aquest conflicte ja ha deixat sense subministrament setze estats europeus i milers de llars no tenen calefacció en plena onada de fred, sobretot a Bòsnia, Sèrbia, Eslovàquia i Hongria, que depenen gairebé de manera exclusiva del gas rus.
Per exemple, a Bòsnia milers de llars s'han quedat sense calefacció i moltes empreses i fàbriques han hagut de suspendre l'activitat o reduir la producció. També han hagut de tancar escoles, forns de pa i centres mèdics. A moltes botigues de Sarajevo s'han esgotat les estufes elèctriques, ja que l'onada de fred ha portat temperatures de dotze graus sota zero. A Eslovàquia, empreses automobilístiques com Kia Motors o Peugeot Citroen també han hagut d'aturar l'activitat; una mesura presa pel govern per tal de mantenir l'energia a les llars. Cap al centre d'Europa, països com Àustria ja comencen a patir les restriccions del subministrament de gas.
Una quarta part del gas que consumeix la UE depèn de Rússia. D'aquest, un 80% s’exporta a través d'Ucraïna. Els països que han deixat de rebre el gas rus via Ucraïna són Bulgària, Bòsnia-Hercegovina, Croàcia, Eslovàquia, Grècia, Hongria, Macedònia, Romania, Sèrbia i Txèquia. A més, Àustria i Itàlia han anunciat que solament rebien un 10% del subministrament habitual. Bulgària assegura que solament té reserves de gas per a uns quants dies més, i Romania n’ha limitat el subministrament a les indústries. La majoria de països han de tirar endavant amb les reserves disponibles.
La previsió
La Unió Europea enviarà un grup d'observadors a Ucraïna per comprovar sobre el terreny qui menteix (Rússia o Ucraïna) i talla el gas que han comprat els països europeus. Després de fracassar les negociacions amb el president de la gasista russa Gazprom, la UE ha aconseguit aquesta nit de fer un pas endavant parlant amb el primer ministre rus, Vladimir Putin. Els observadors viatjaran aquest divendres cap a Kíev i s'espera que un cop hagin fet les comprovacions necessàries, probablement dissabte o diumenge, reobrin l'aixeta del gas.
|
|
|
|
|
|