Les obres del tram del TAV entre Figueres i Perpinyà van començar al principi del 2005 i, quatre anys després, la concessionària TP Ferro, encarregada de l'obra, la va entregar el dia en què vencia el contracte, dimarts passat. Tot i que aquest tram de 44,4 quilòmetres estarà com a mínim un any i mig en desús perquè la resta de la via fins a Barcelona no està feta. De fet, la línia no estarà a punt fins al 2012, però el Ministeri de Foment ja ha adjudicat les obres per fer un tercer rail d'ample internacional a la via del tren convencional perquè hi pugui circular el TAV l'any que ve i avançar un any l'arribada del tren a la Jonquera. La Comissió Europea ha renyat en diverses ocasions el govern espanyol per aquests retards. En el cas de l'Estat francès, sí que té la línia entre Perpinyà i París a punt, tot i que hi ha un tram en què els TAV hauran de passar per la via convencional.
Arran de les demores anunciades per l'Estat, TP Ferro deixarà de cobrar aquest any 21,5 milions d'euros del peatge del túnel, sense tenir en compte que a aquest import s'hi haurà de sumar, per exemple, el que l'empresa haurà de gastar en manteniment de la via i en la vigilància sense que hi passin trens. La xifra de 21,5 milions d'euros surt de les previsions que TP Ferro va fer del trànsit de viatgers i mercaderies per aquest any i del preu del peatge. Les previsions de la concessionària eren que durant aquest any passessin 12.410 trens de viatgers i 8.655 de mercaderies i el preu fixat pel peatge per creuar el Pirineu era de 1.350 euros per tren, en el primer cas, i 550 euros, en el segon. Les negociacions entorn al que l'Estat haurà d'indemnitzar TP Ferro per aquesta falta d'ingressos estan obertes, tot i que cap de les parts està disposada a comentar-les.
SET VIADUCTES
Aquest tram del TAV, que ha costat més de mil milions, té onze viaductes set a l'Alt Empordà, 25 ponts, i dos falsos túnels. Es calcula que els trens hi podran circular a 350 quilòmetres per hora, tot i que algunes veus apunten que els TAV de mercaderies hauran de reduir aquesta velocitat. TP Ferro havia treballat amb unes previsions de trànsit de 2,9 milions de viatgers i 2,9 milions de tones per aquest any. A mitjan 2005 l'empresa TP Ferro va començar a perforar el doble túnel de 8,3 quilòmetres que travessa el Pirineu amb les tuneladores Tramuntana i Mistral. La feina dels dos cucs, que van provocar en alguna ocasió alguna esllavissada, va acabar el novembre del 2007. Des de llavors fins ara s'han instal·lat els serveis al túnel. A mitjan 2005 l'empresa TP Ferro va començar a perforar el doble túnel de 8,3 quilòmetres que travessa el Pirineu amb les tuneladores Tramuntana i Mistral. La feina dels dos cucs, que van provocar en alguna ocasió alguna esllavissada, va acabar el novembre del 2007. Des de llavors fins ara s'han instal·lat els serveis al túnel. A mitjan 2005 l'empresa TP Ferro va començar a perforar el doble túnel de 8,3 quilòmetres que travessa el Pirineu amb les tuneladores Tramuntana i Mistral. La feina dels dos cucs, que van provocar en alguna ocasió alguna esllavissada, va acabar el novembre del 2007. Des de llavors fins ara s'han instal·lat els serveis al túnel.