| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimecres, 8 de maig de 2024


dimarts, 17 de febrer de 2009
>

Brega per l'entrada del metro

Una entitat reclama que els plafons d'aire modernista tornin a les boques de l'estació del Liceu

ANNA BALLBONA. Barcelona
Les obres de l'estació de metro del Liceu i, en concret, els acabats de les quatre entrades de la Rambla són el motiu d'una llarga discòrdia, que ara viu un altre capítol. Després de la remodelació, les entrades van quedar primer amb unes baranes de vidre. Aleshores diverses entitats van reclamar que es restituís la imatge original d'abans de les obres, amb els forjats i pilastres. L'Ajuntament i TMB hi van accedir, però han deixat contents a mitges els crítics. El Fòrum del Transport Català continua dient que, per ser exactament com abans, hi falten els plafons verds d'aire modernista. Acollint-se a un estudi existent, TMB no els pensa posar.


 Foto: G. MASSANA Q. PUIG LL. CRUSET

 Foto: G. MASSANA Q. PUIG LL. CRUSET

+ A dalt, la imatge actual, amb forjats però sense el panell. A baix, a l'esquerra, la balconada de vidre que van posar temporalment; i a la dreta, el panell d'aire modernista que hi havia abans que comencessin les obres. Foto: G. MASSANA Q. PUIG LL. CRUSET

«L'entrada de l'estació, amb els forjats i els plafons d'inspiració modernista ha quedat com una imatge de la Rambla tots aquests anys.» Tots aquests anys des del 1960, que és quan es va instal·lar el panell amb les lletres d'ascendència modernista. Aquest és l'argument que defensa el Fòrum del Transport Català, l'entitat que més batalla perquè es restitueixi el conjunt de la imatge exterior que presentaven les entrades de l'estació de metro del Liceu abans que comencés la reforma, fa uns tres anys.

Només amb la recuperació dels forjats –que no són els que hi havia, sinó uns de nous– l'entitat creu que no n'hi ha prou. Segons Marçal Guardiola, membre del Fòrum del Transport Català, els forjats ja estaven en la imatge original dels anys vint. El plafó no es va col·locar fins als anys seixanta, però «és el que ha quedat en la imatge de la ciutat». Guardiola apel·la a aquest imaginari col·lectiu com a principal motiu per recuperar-los. I posa un exemple paral·lel: «El pont del carrer del Bisbe, al Palau de la Generalitat, no és gòtic sinó un model inventat, del 1928, i a ningú se li acudiria tirar-lo a terra.»

Pel que fa a aquesta demanda, TMB recorda que un estudi del Departament d'Arquitectura de l'Ajuntament de Barcelona no era favorable a la incorporació dels panells. Segons un portaveu de TMB, tot i tenir un estil semblant, «són una reproducció que es va fer els anys seixanta», argumentant així que no hi havia «valor històric». Amb els forjats de les baranes sí que van accedir a fer «una excepció». Ara totes les entrades de metro tenen un disseny homogeni. I per això mateix inicialment la balconada que envoltava les entrades a l'estació era de vidre. Amb la controvèrsia que va generar la pèrdua dels forjats, TMB i l'Ajuntament van fer marxa enrere per fer-hi tornar les baranes anteriors.

Amics de la Rambla també va reclamar en el seu moment la restitució dels forjats i del panell. Ara, amb la presència dels forjats, l'associació ja es dóna per satisfeta. «Si s'ha pogut recuperar una cosa com la barana, que donava un signe d'identitat diferent, d'alguna manera ja s'ha recuperat l'estètica», assenyala Dolors Àlvarez, gerent d'Amics de la Rambla.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.