Maria Comellas, directora de Qualitat Ambiental de la Generalitat, explica que és una llei que estableix els procediments administratius que es requereixen per començar, ampliar o modificar una activitat, però que no li correspon establir els límits. En aquest sentit, defensa que tot i que la immensa majoria d'activitats no requeriran autorització ambiental de la Generalitat, això no significarà cap pèrdua de garanties ambientals perquè tothom haurà de complir les legislacions urbanístiques, de residus, d'emissions, de consum d'aigua o d'impacte ambiental que determinen tota la resta de lleis sectorials vigents. «Els camps de golf tindran amb la nova llei les mateixes obligacions que tenien amb l'anterior», posa com a exemple Comellas.
El problema de la llei del 1998 és que va intentar unificar procediments però ha acabat «fracassant» perquè ha suposat «dobles intervencions», «redundàncies competencials» i ha esdevingut una «màquina lenta i pesada amb uns costos importants», segons Lluís Laguna, el subdirector de Qualitat Ambiental. En aquest sentit, des del departament es recorda que la llei actual no ha fet funcions estrictament ambientals perquè ha obligat també el departament a actuar en prevenció d'incendis, seguretat laboral o seguretat industrial. Comellas explica que l'empresariat s'ha queixat durant anys que «a Catalunya és més car el medi ambient que a la resta de l'Estat», i hi afegeix: «Com pot ser si tenim les mateixes lleis marc?». Ella mateixa respon: el problema és que s'han imputat a la legislació ambiental costos que corresponien a Interior, Educació o Salut perquè era Medi Ambient el que havia de resoldre dèficits en prevenció d'incendis, a les escoles o als hospitals. Laguna conclou que, amb la nova llei, la inspecció s'especialitzarà en els aspectes purament ambientals.