El setembre de l'any passat el govern anunciava que els vehicles amb plena ocupació obtindrien descomptes al peatge de Vallvidrera. El director general de Tabasa, l'empresa concessionària d'aquesta barrera de la C-16, Albert Vilalta, donava ahir més detalls d'aquesta proposta en el marc d'una taula rodona sobre la mobilitat a Catalunya organitzada per l'observatori Ciutat i País de la Societat Econòmica Barcelonesa d'Amics del País. Les rebaixes seran d'un 50% per als vehicles amb un mínim de tres ocupants. Són pocs els que es beneficiaran d'aquests descomptes perquè els cotxes amb tres viatgers només representen un 5% dels 35.000 vehicles que diàriament passen pels túnels.
En una segona fase, hi afegia Vilalta, el descompte per ocupació del vehicle s'afegirà a la rebaixa que Tabasa farà també als cotxes sostenibles. De manera que «un vehicle híbrid amb tres ocupants pagarà, en un futur, un peatge testimonial», deia Vilalta. Podria assumir el 20% dels 3,52 euros que aquest any val l'aixecament de barrera a la C-16.
Vilalta donava per fet que els descomptes es començaran a aplicar l'1 de gener del 2010 i per això cal haver escollit el sistema que farà el recompte de passatgers.
TRES SISTEMES POSSIBLES
En un primer moment, s'havia optat pel sistema d'infrarojos, que «detectaran la longitud d'ona de la pell»; és a dir, el gruix, «per diferenciar una persona d'un animal o objecte», va explicar el professor d'infraestructures del transport i del territori de la UPC i investigador d'aquesta tecnologia, Àlvar Garola. L'empresa anglesa que desenvolupa aquesta tecnologia, va afegir-hi Garola, «ha tingut algun problema a l'hora de fer el prototip que s'ha d'instal·lar en el lloc del peatge i per aquest motiu les proves que havien de començar a principi d'any s'ajornaran fins al març». A banda dels infrarojos, i arran de la possibilitat que el dispositiu falli quan, per exemple, els vehicles tenen vidres tintats, també es provaran dos sistemes més. El visible consisteix a instal·lar càmeres que en temps real transmetran informació de la quantitat de gent que hi ha dins el cotxe a la màquina de cobrament. «Aquest dispositiu necessitaria l'ajuda dels conductors, que d'alguna manera haurien d'indicar quants són», advertia Vilalta. L'altre enginy que es provarà serà la instal·lació d'un sistema dins el cotxe semblant a un aparell de Teletac que comptarà el nombre d'ocupants i que passarà aquesta informació al lloc del peatge. «Les proves d'aquests sistemes seran imperceptibles per als conductors», va dir Vilalta. El setembre d'aquest any, però, Tabasa haurà escollit el sistema que millor funcioni amb l'objectiu que els descomptes entrin en vigor l'1 de gener de l'any vinent.