| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 3 de maig de 2024


diumenge, 1 de febrer de 2009
>

La caducitat del nostre model de costa



opinió
Secretari jurídic


MARC LEMONCHE-COLL..

L'últim temporal marítim, precedit d'altres episodis similars menors, ha fet disparar les alarmes per la repetició d'aquest fenomen i pels importants danys que ha provocat en infraestructures portuàries, edificis, platges i passeigs marítims. De fet, aquestes conseqüències, signe inequívoc de la fragilitat del nostre sistema costaner, han posat un altre cop en relleu la necessitat de reforçar i protegir moltes d'aquestes instal·lacions mentre s'obvia una intervenció integral en els espais amenaçats, molts dels quals formen part del domini públic maritimoterrestre i de les servituds de trànsit i de protecció.

Malauradament, segons la legislació vigent (llei 22/1988 de 28 de juliol, de Costes) moltes d'aquestes construccions, com ara alguns passeigs marítims desproporcionats o bé les nombroses edificacions existents amb anterioritat a la llei i emparades per llicències, continuen ocupant la franja litoral i perpetuant autèntiques barreres entre l'interior i el mar. A més, a això cal afegir-hi les diferents infraestructures portuàries i altres afegits, presumiblement de contenció o de protecció, que a la pràctica impedeixen la lliure circulació dels sediments de manera natural cap a la costa. Aquest últim fet, juntament amb la pobra aportació de sediments fluvials, és la principal causa que les nostres platges no puguin realitzar la seva principal funció: la defensa de la costa.

De fet, a Catalunya, malgrat que té més d'un 90% de costa atermenada, a efectes de delimitar-ne els límits i garantir-ne l'ús públic, encara resten exemples força visibles que il·lustren l'ocupació desmesurada de la ribera, la creació de barreres urbanes mitjançant volums i la nefasta política d'altres temps en què es va promoure la dessecació d'aiguamolls a canvi de construir conjunts residencials vora mar.

D'altra banda, amb l'aprovació l'any 2005 per part de la Generalitat del pla urbanístic dels àmbits del sistema costaner (PDUSC-2), es proposa afectar una franja de 500 metres a tots aquells sectors de sòl urbanitzable mancat de pla parcial per restringir la urbanització dels àmbits d'influència del domini públic i garantir la protecció d'espais d'interès ambiental, paisatgístic o cultural. No obstant això, tot i les expectatives del text propositiu, l'acceptació total o parcial d'un bon nombre d'al·legacions procedents de l'àmbit municipal i també de particulars retallaria substancialment la proposta inicial.

Més recentment, i en compliment de l'Estatut de Catalunya, s'ha iniciat el traspàs de competències sobre l'ordenació i la gestió del litoral del govern de l'Estat al de la Generalitat (RD 1404/2007, de 29 d'octubre), però sense que hi hagi cap canvi normatiu o legislatiu que aturi la inexorable regressió de les platges i corregeixi la impossibilitat que es regenerin de manera natural. D'aquesta manera, malgrat el consens quant a les causes, l'impuls de polítiques efectives i duradores que protegeixin el mateix sistema costaner sembla que queden lluny dels canvis que la costa experimenta. Els mateixos canvis que alguns no desitgen veure reflectits a les seves escriptures.

Tot i així, vistes les conseqüències dels últims esdeveniments, algunes d'irreparables i moltes altres encara patents (i ho seran per molt temps), tot allò que no corregeixi la llei de costes bé s'ho podria endur el mar, per desgràcia de tots.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.