| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 26 de desembre de 2025


diumenge, 25 de gener de 2009
>

L'esperit de Will Eisner

L'estrena del film «The Spirit» torna a posar d'actualitat el creador de la novel·la gràfica

JAUME VIDAL.

+ Portada d'una de les històries del llibre Lo mejor de The Spirit. Foto: NORMA EDITORIAL

Tot i que la novel·la gràfica (denominació que defineix actualment el que és historieta d'autor) existeix des de fa anys, va ser el dibuixant Will Eisner qui la va conceptualitzar des dels Estats Units, país en què al llarg de molts anys parlar de còmics era referir-se exclusivament als tebeos de superherois.

Eisner, que en certa manera va crear un superheroi amb The Spirit, va ser un dels primers autors del seu país a transcendir la vocació d'entreteniment de la historieta per convertir-la en un vehicle d'expressió plàstica i narrativa capaç d'abordar qualsevol temàtica. El que podia expressar una novel·la, també ho podia fer un còmic. La mateixa tria de la denominació novel·la gràfica va ser una manera d'equiparar en dignitat els dos mitjans de creació.

Will Eisner va crear The Spirit als anys quaranta. La sèrie presentava uns personatges i unes històries en què es combinaven humor i sèrie negra. Formalment, el tractament gràfic de la sèrie era totalment innovador, amb troballes com ara que els títols de l'aventura i els textos prenien valor gràfic i narratiu en integrar-se a les vinyetes.

Però el paper de Will Eisner en el món del còmic aniria més enllà de la creació d'un personatge popular. Conscient de les possibilitats del mitjà, Eisner va articular el relat de les seves vivències d'una manera que li va permetre explicar també una època, un país i una ciutat. Va utilitzar Nova York com a metàfora d'espai on tenen cabuda moltes de les vivències del món contemporani: desigualtats socials, desarrelaments i somnis trencats. Amb aquest tarannà, Eisner va fer obres com Contrato con Dios, creació de cànon per als que vulguin conèixer les obres claus de la historieta. La condició de clàssic fa que el seu treball sigui reeditat periòdicament. Norma Editorial té una col·lecció dedicada a l'obra completa d'Eisner. L'últim volum de la col·lecció es titula La vida en viñetas, i es tracta d'un recull de les novel·les gràfiques autobiogràfiques: Crepúsculo en Sunshine City, El soñador, Viaje al corazón de la tormenta, Las reglas del juego i El día en que me convertí en un profesional.

Una altra novetat és un volum especial que recull les millors historietes clàssiques de The Spirit. El llibre té una introducció del guionista britànic Neil Gaiman.

Aquestes edicions coincideixen amb l'estrena del film The Spirit, dirigit per Frank Miller, una altra de les vaques sagrades del còmic de tots els temps. Per aquest motiu, Norma ha tret el llibre de la pel·lícula, en què s'explica amb força imatges tot el procés de producció i de rodatge del film. El llibre té una introducció de Miller que diu: «Al llarg de tot el rodatge he intentat fer tot el que he pogut per evitar que Will Eisner, aquest apassionat vell jueu del Bronx, s'aixequés de la seva tomba per donar una bufetada a la meva lamentable cara d'irlandès catòlic per haver-li fet un greuge.»

Frank Miller sempre ha considerat Will Eisner com el seu mestre. Tots dos autors van compartir la passió per la seva professió de dibuixants de còmic en un llibre de converses titulat Eisner/Miller. Will Eisner va ser un gran teòric de la vinyeta. El seu llibre El cómic i el arte secuencial és una referència per als professionals i els estudiosos de la narrativa dibuixada.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Tot el còmic en un sol autor

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.