| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 19 d'abril de 2024


diumenge, 25 de gener de 2009
>

L'arribada a París dels Tres Reis

Albert Serra presenta «El cant dels ocells» a França, on va estrenar-se dimecres passat amb onze còpies, set més que a l'Estat espanyol

IMMA MERINO. París

+ Albert Serra, a París. Foto: VICENÇ BATALLA

Passat el migdia del dimecres 21 de gener, vaig arribar-me fins a l'MK2 Beaubourg, un multicinema amb prestigi cinèfil situat vora una de les cantonades de la plaça (o potser se n'hauria de dir esplanada) dominada per l'edifici del Pompidou. Ho vaig fer perquè en una sala d'aquest cinema parisenc, on durant un any i mig es va exhibir Honor de cavalleria, començaria poc després la primera projecció d'una de les onze còpies d'El cant dels ocells amb les quals la pel·lícula d'Albert Serra s'estrenava aquell mateix dia a França. Això mentre que, amb la reticència de distribuïdors i exhibidors, a l'Estat espanyol s'hi va estrenar amb només quatre còpies, dues de les quals a Barcelona, una a Madrid i una altra a Girona. També em vaig arribar a la zona del Beaubourg perquè, en un cafè situat en una altra cantonada, havia quedat amb Albert Serra per comentar la recepció del seu cinema a França, on ha trobat el suport de la cinefília més radical, i els actes relatius a la presentació del seu nou film.

Havia arribat al lloc força abans de l'hora convinguda amb el recent triomfador dels premis Gaudí. Així és que, tot i que feia un fred que pelava, vaig passar-me una estona davant de l'MK2 Beaubourg (un dels complexos del productor i exhibidor Martin Karmitz, que va produir la trilogia de Kieslowski) observant-hi que El cant dels ocells s'estrenava comercialment a França amb un cartell diferent en què, en contrast amb la negror a contrallum de l'anterior, hi domina el blanc amb les figures dels Tres Reis (o dels tres Lluïsos banyolins que la protagonitzen) sota un penya-segat davant del mar. També hi vaig observar que, entre altres ofertes, la pel·lícula de Serra compartia la cartellera del multicinema amb la nova proposta del turc Nuri Bilge Ceylan, amb Les plages d'Agnès, obra amb la qual Agnès Varda fa un recorregut autobiogràfic, i Parc, una pel·lícula del francès Arnaud des Pallières en què Sergi López s'esforça perquè s'entrevegi la foscor del seu personatge. Hi havia un català més que es feia present a l'MK2 Beaubourg: Pere Portabella, del qual continua exhibint-se El silenci de Bach al migdia dels diumenges.

Encara tenia temps fins que arribés Albert Serra. Havent comprat alguns diaris en un quiosc, em vaig asseure en un cafè, sense que fos el de la cita, disposada a llegir el discurs de presa de possessió de Barack Obama i a saber què deia la premsa francesa sobre El cant dels ocells. També m'havia comprat el número de gener dels Cahiers du Cinéma, la revista que, havent-se convertit en la màxima propagadora internacional de la fe en el cinema d'Albert Serra, destaca amb un requadre en portada d'El cant dels ocells i, com que la considera l'esdeveniment cinematogràfic del mes, hi dedica a l'interior set pàgines, tres de les quals de comentari crític i quatre amb notes de les intencions del cineasta banyolí i fragments del seu guió.

Pel que fa als diaris del dia, ni Le Figaro ni Le Parisien en deien res, d'El cant dels ocells, però intuïa clarament que Libération en parlaria força i, a més, de manera elogiosa. El seu suplement de cinema dels dimecres, dia de les estrenes a França, s'obria amb Morceaux de conversations avec Jean-Luc Godard, d'Alain Fleischer, i continuava amb una pàgina sencera dedicada al nou film de Sam Mendes en què, lluny del Titanic, Leonardo di Caprio i Kate Winslet formen una parella que naufraga. Però a la cinquena pàgina, amb una gran fotografia dels Treis Reis errant per un paisatge de terra volcànica, s'hi podia llegir una extensa crítica d'Olivier Séguret, que defineix El cant dels ocells com un dels rars objectes no identificables (i que sobretot no s'han d'identificar mai) que el déu Cinema permet alguna vegada ploure sobre la nostra Terra resseca. Séguret, un dels crítics més distingits de Libération, hi afegeix entre altres belles consideracions: «En un blanc i negre radiant de bellesa lluminosa, Serra filma els seus personatges com si hi compartís el llit i el farcell de roba, com si fos un escuder invisible i modest, a la manera d'un escriba en què els pergamins testimonials serien una càmera.»



UN FILM RELIGIÓS?


El crític de Libération també hi planteja una qüestió clau, en relació amb El cant dels ocells: és un film religiós? Per Séguret, ho és si s'entén l'expressió «film religiós» de manera equivalent a «pintura religiosa». També ho és si del mot religió es reté el sentit com a llaç que relliga els homes. Però afirma que no ho és si es considera un film que convida a la creença. Aleshores hi afegeix que Serra presenta tots els estigmes del místic ateu, com també és el cas de tots els grans cineastes que han posat Déu a prova en el cinema: Dreyer, Bergman i Rossellini. Contràriament, en la seva crítica també elogiosa publicada al diari Le Monde, Isabelle Regnier afirma: «Serra és, sens dubte, un cineasta de la creença, i ho demostra amb l'escena que reuneix els Reis Mags davant de la Sagrada Família. Quan els tres petits vells (sic) es prostren davant del fill de Déu, una música folklòrica, lluminosa, omple l'espai sonor donant al film una dimensió obertament lírica. La potència del mite explota aleshores.»

Pensant sobre si Albert Serra és o no és un cineasta de la creença, vaig rebre'n una trucada en la qual em deia que m'esperava al cafè Beaubourg. Ell acabava d'arribar de Lille, on havia participat en un col·loqui amb estudiants de cinema sobre El cant dels ocells. Li vaig comentar que acabava de llegir crítiques molt bones de la pel·lícula. Em va dir que també estava molt bé la crítica de L'Humanité, però em va deixar entendre que ja no l'afecten els elogis. Tampoc no va fer-me cas quan li vaig donar l'enhorabona pels Gaudí, però em va reconèixer que, un dia abans de la concessió d'aquests premis, li va fer il·lusió trobar-se 130 persones en una sessió matinal de diumenge a la Cinémathèque de París, on va fer la presentació d'Honor de cavalleria. Vam conversar una estona, vam tafanejar a la llibreria del Beaubourg i vam acomiadar-nos. Ell havia d'anar a un cine de la banlieue a presentar El cant dels ocells. I jo havia d'agafar l'avió de tornada. A l'aeroport vaig comprar L'Humanité, on vaig llegir una crítica d'Émile Breton en què, invocant un capitell del segle XX en què el mestre Gislebertus va esculpir Salomé davant del cap del Baptista dotant l'escena d'una gran complexitat, defineix la força de l'obra d'Albert Serra: «És sobre les històries més simples que les reflexions sobre les formes poden ser més potents.»



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.