| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimecres, 24 d'abril de 2024


dimecres, 21 de gener de 2009
>

80 km/h: temps, salut i accidents



LLUÍS CARRASCO, MEMBRE DE LA JUNTA DIRECTIVA DE L'ASSOCIACIÓ PER A LA PROMOCIÓ DEL TRANSPORT PÚBLIC. MOLINS DE REI (BAIX LLOBREGAT)..

En aquests moments amb la posada en funcionament de la velocitat variable, de nou s'està posant en qüestió la limitació a 80 km/h i es planteja la possibilitat que es puguin superar els 80 a la nit i en hores vall, quan hi ha menys trànsit. Podria semblar una proposta de sentit comú però cal tenir en compte que la velocitat màxima permesa a les vies de l'àrea metropolitana de Barcelona abans de la limitació era d'una velocitat màxima de 100 km/h, excepte l'autopista del Garraf, que era de 120 km/h; que la diferència de temps d'anar a 100 o a 80 és de 9 segons per quilòmetre recorregut; que els trams amb límit de 80 són d'entre 5 i 10 km. Això vol dir que poden suposar de 45 a 90 segons més en un desplaçament; que de nit, entre les 11 i les 6 del matí, circulen més de 100.000 cotxes, que contaminen igual que circulant de dia; que a la nit per les condicions climatològiques de l'àrea de BCN es produeix una menor dispersió de la contaminació; que la Unió Europea obliga a complir uns llindars màxims de contaminació que en un any no poden superar la mitjana de 40 µgr d'òxid de nitrogen per quilòmetre quadrat i de 20 µgr/m³ de partícules en suspensió (pM). Catalunya estava el 2007, en molts dels municipis de l'àrea metropolitana, entre 50 i 65µgr d'òxid de nitrogen per metre cúbic.

És important saber que el diòxid de nitrogen (NO2) és un gas irritant, tòxic en altes concentracions, que intervé en la formació d'altres contaminants, com l'ozó troposfèric. Que les PM10 són petites partícules sòlides respirables (amb un diàmetre inferior a les 10 micres) que penetren a través de les vies respiratòries fins als pulmons. L'exposició als nivells actuals de contaminació atmosfèrica origina una àmplia gamma d'efectes perjudicials per a la salut, incloent-hi malalties i la mort prematura.

Cal que coneguem que la limitació de la velocitat a 80 km/h ha ajudat que hi hagi en la zona limitada 150 accidents menys; reducció del 40% del nombre de víctimes mortals i ferits; reducció de la congestió entre el 5 i 7% aproximadament; trànsit més fluid i pacificat; reducció dels consums de combustible entre un 8 i un 12%; reducció de la contaminació atmosfèrica per corredors viaris entre un 7 i un 11%; reducció de 3 decibels de contaminació acústica.

Quan es vulgui replantejar la limitació, cal que ens fem la pregunta: per 9 segons per km hem de perdre tot el que estem aconseguint? Paga la pena que per arribar 1 minut abans ens hàgim de posar en risc a nosaltres mateixos i empitjorar la salut de totes i tots?


Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.