| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | diumenge, 19 de maig de 2024


dijous, 8 de gener de 2009
>

El govern aprova crear trens de rodalies de Figueres a Maçanet quan en tingui competències

Figueres, Girona i l'aeroport tindran trens regionals ràpids

ORIOL MAS. Girona
El govern va aprovar ahir el pla de transports de viatgers 2008-2012, que preveu crear dues línies de tren de rodalies entre Figueres i Maçanet. A més, les estacions de Figueres, Girona i l'aeroport tindran trens regionals d'alta velocitat, que enllaçaran amb Barcelona i les altres capitals del país. El govern, però, encara no té competències en aquest camp.


+ Usuaris del tren a l'estació de Caldes de Malavella, en una imatge d'arxiu. Foto: ANNA PUIG

El pla es va treure a exposició pública a principis de febrer de l'any passat, i durant el període informatiu va rebre cap a un miler d'al·legacions, algunes de les quals s'han sumat al document. L'objectiu és programar les principals actuacions en matèria de transport de viatgers en un horitzó amb una previsió de quatre anys. El pla conté dues grans línies: el transport per tren i el transport per carretera. En aquest últim, es basa en l'increment de línies i freqüències, de serveis directes i singulars –a punts d'interès com ara hospitals comarcals, aeroports i polígons industrials– i també en la millora d'equipaments i implantació de carrils bus.



MÉS TRENS I MÉS RÀPIDS


Pel que fa al vessant ferroviari, el pla incorpora moltes novetats. La més destacada és la implantació d'un servei de rodalies entre Maçanet i Figueres, amb dues línies. Una seria de Figueres a Riudellots, i l'altra de Maçanet a Flaçà, amb dues sortides en hores punta en cadascuna. D'aquesta manera, el tram central de l'àrea urbana de Girona, entre Flaçà i Riudellots, tindria quatre serveis en hora punta.

A més, també es vol crear un servei regional de trens directes o semidirectes d'alta velocitat, a 220 km/h, que connectin les principals capitals del país. En total, serien cinc línies a tot Catalunya, quatre de les quals operarien a les comarques gironines. Només hi hauria tres estacions –Figueres, Girona i l'aeroport Girona-Costa Brava–, amb 20 expedicions diàries entre Girona i Figueres i 24 entre Barcelona i Girona. En el primer cas, el trajecte es faria en 12 minuts, i en el segon, en 35, menys de la meitat del temps que es triga actualment. Per a aquesta línia s'hauria d'utilitzar la infraestructura del tren d'alta velocitat, mentre que en el cas de les rodalies es faria servir la via que utilitzen els trens convencionals. Tot plegat no afectaria els regionals existents, sinó que l'objectiu és que servís per incrementar les freqüències i les línies.

Un dels problemes que es plantegen és, però, que tant la infraestructura com els serveis són competència de l'Estat, si bé està previst traspassar-los a la Generalitat en el cas de rodalies, tal com preveu l'Estatut. De fet, el mateix pla –en el document sotmès a informació pública–, especifica que concretar aquestes propostes només serà possible quan es facin els traspassos, es tingui el material mòbil i es desenvolupin les infraestructures i les inversions previstes.



INTEGRACIÓ TARIFÀRIA


Finalment, el pla preveu la integració tarifària a tot Catalunya, de manera que es pugui viatjar amb un sol bitllet. En total, destina 840 milions d'euros a millorar el transport públic en autobús, però no s'especifica quants en caldran en l'apartat ferroviari.

 NOTÍCIES RELACIONADES

>Plans comarcals

>Estacions de bus

>El govern aprova la creació de trens de rodalies de Figueres a Maçanet quan en tingui competències

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.