| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 26 d'abril de 2024


divendres, 2 de gener de 2009
>

Tren, metro i bus, més cars

Els bitllets de TMB i de rodalies de Renfe pugen per sobre de l'IPC del novembre

P.M.. Barcelona
El preu del transport públic puja aquest any molt per sobre de l'IPC del novembre, que es va tancar en el 2,4%. La crisi no ha donat treva i les operadores han augmentat els preus dels bitllets sense contenció. Les tarifes de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) han pujat de mitjana un 4,7%. Justifiquen l'increment amb argument que cal fer front a la despesa de 14 milions generada per la nova T-12, que permetrà viatjar gratis els menors de 12 anys. Renfe apuja els preus dels bitllets un 6,3% de mitjana.


+ Usuaris del transport públic validant el bitllet per entrar a l'estació de Provença dels Ferrocarrils de la Generalitat. Foto: ANDREU PUIG

Viatjar en transport públic serà més car aquest any que el 2008. Des de la implementació del sistema tarifari integrat el 2001, anualment ha augmentat el preu dels bitllets, però aquest any ho fa molt per sobre de l'IPC. Malgrat la fràgil situació econòmica, les operadores no s'han contingut i han incrementat els preus triplicant en la majoria dels casos l'IPC del novembre, que es va tancar en el 2,4%.

L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha incrementat les tarifes un 4,7% de mitjana. L'ATM, que coordina el transport públic col·lectiu de la regió metropolitana de Barcelona, justifica la revisió de les tarifes a l'alça per poder fer front a la despesa de 14 milions derivada de la creació de la T-12. El nou títol, que tindrà validesa anual, permetrà als menors de 12 anys viatjar sense pagar per una única zona en qualsevol mode de transport i entrarà en funcionament el setembre vinent, coincidint amb l'inici del curs escolar.

L'increment de les tarifes de l'ATM podria passar desapercebut per als que compren un bitllet senzill; si el 2008 el d'una zona costava 1,30, aquest any valdrà 1,35. Però els usuaris habituals del transport públic –metro, bus i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC)– sí que notaran a les seves butxaques la pujada dels preus dels abonaments. La T-10 d'una zona, l'abonament més utilitzat, valdrà 50 cèntims més, i passarà dels 7,20 euros als 7,70. L'augment serà d'1,70 euros per a la T-50/30 d'una zona, que passarà dels 29,80 euros als 31,50. Aquest mateix abonament, però de tres zones, ja costa 74,15 euros, gairebé 4 euros més que el 2008.

L'ATM explica que per cada trajecte realitzat l'usuari abonarà una mitjana de 0,66 cèntims, cosa que suposa un increment de 3 cèntims. De manera que del preu de cada bitllet, l'administració en continua pagant un 60% i l'usuari un 40%.

Pel que fa a Renfe, els bitllets de rodalies no integrats pugen un 6,28% de mitjana. Aquest any el bitllet senzill d'aquesta operadora valdrà 1,35 el d'una zona, 1,50 el de dues zones i 2,20 el de tres. Aquest augment afectarà un 40% del total de 400.000 bitllets que es venen diàriament.

La pujada dels preus de rodalies és més alta que la dels bitllets dels trens de mitjana distància (que augmentaran un 5%) i els de llarg recorregut (que s'incrementaran un 4%).



 NOTÍCIES RELACIONADES

>L'abaixament de bandera, 20 cèntims més car

>Les hipoteques fan la baixada més important en cinc anys

>Els preus dels serveis s'apugen per sobre de la inflació malgrat la baixada del petroli

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.