| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 9 de juny de 2026


dissabte, 20 de desembre de 2008
>

Creix la mala maror entre les entitats de Gràcia respecte al funcionament i la gestió del nou casal de joves

El descontentament dels futurs usuaris es visualitzarà avui en una manifestació

F. ESPIGA. Barcelona
En vigílies de la seva inauguració, el nou casal de joves de Gràcia continua sent un element de controvèrsia entre les entitats que l'han d'utilitzar i l'Ajuntament. A banda de criticar el paper secundari que tindrà en la seva gestió i el seu funcionament quotidià, el teixit associatiu del districte ha rebut amb estupor la intenció municipal de permetre que empreses privades també utilitzin l'equipament. Una manifestació convocada per avui és la prova inequívoca que il·lustra aquest ambient enrarit.


+ Una imatge del casal presa a meitat d'any. Foto: G. MASSANA

El futur casal se situarà en un edifici de quatre plantes i prop de 3.000 m² situat a la confluència dels carrers Gran de Gràcia i Santa Rosa. Les obres d'adequació ja estan gairebé enllestides, fins al punt que al mes de març que ve es podria fer la inauguració oficial. O sigui, de seguida. Aquesta proximitat de dates faria pressuposar, potser amb un excés de bona fe, que la mala maror que des de fa temps hi ha entre les entitats potencialment usuàries i el districte de Gràcia s'hauria d'haver reconduït o, com a mínim, suavitzat. Doncs res de res. És més, s'ha aguditzat fins al punt que avui hi ha anunciada una manifestació, que sortirà de la plaça Rius i Taulet a les 19.30 hores, per reclamar un reenfocament del projecte. La convoca la Plataforma d'Entitats Juvenils de Gràcia, ens que agrupa les principals associacions del districte, que, a priori, han de beneficiar-se d'un equipament que fa anys que reclamen.

Però, exactament, d'on ve aquest desacord? Hi ha un argument cabdal, de caràcter més doctrinal que pràctic, que ho explica en gran part. La plataforma entén, i com a tal defensa, que el casal ha de ser principalment un espai per als col·lectius de Gràcia, atès el dèficit d'infraestructures existent. Per contra l'Ajuntament li vol donar un caràcter més de ciutat, com ho revela el fet que el Consell de la Joventut de Barcelona hi traslladarà les seves dependències i, a més, tindrà un paper clau en la gestió. D'acord amb aquesta disparitat de criteris, el districte de Gràcia no ha acceptat una demanda que les entitats gracienques consideren central, com és tenir representació majoritària al consell de centre, l'òrgan que planificarà la programació de l'equipament. Així mateix, la plataforma també està en contra que els partits polítics participin en el consell rector, que és qui, entre altres tasques, aprovarà el pressupost del casal. Un altre punt de fricció és que les associacions de joves de la zona voldrien tenir una assignació d'espai fix més gran de la que se'ls ha donat –una sala–. Per si amb tot plegat no n'hi hagués prou, la intenció del districte que empreses privades també puguin fer servir, ni que sigui puntualment, el casal, ha acabat d'escalfar els ànims. «Reivindiquem un espai juvenil, públic, democràtic i participatiu contra el model mercantilista que proposa l'Ajuntament», resumeix la plataforma.

Des del consistori es rebat afirmant que s'ha estat en contacte permanent amb les entitats –ahir mateix va haver-hi una reunió– i que s'ha seguit «un procés participatiu» per definir l'ús del casal.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.