| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 29 de març de 2024


dilluns, 8 de desembre de 2008
>

Els botins més grans

Bandes especialitzades es dediquen a robar maquinària de gran valor i de gran tonatge

TURA SOLER.
Així com hi ha lladres que seleccionen peces petites però valuoses i fàcils de manejar (diners, joies, petits aparells electrònics...), darrerament han aparegut bandes especialitzades a robar botins de gran magnitud, difícils de manejar, però també de molt valor econòmic, com ara camions, excavadores, maquinària d'obres, autocars... La magnitud del botí no sol ser problema per transportar-lo i els lladres se les empesquen per embarcar-lo o carregar-lo damunt de tràilers per traslladar-lo fora del país. Els empresaris es plantegen posar GPS a les màquines perquè gràcies als localitzadors se n'ha pogut recuperar alguna.


 Foto: T.S. M.B.

 Foto: T.S. M.B.

 Foto: T.S. M.B.

+ Un camió com el que van robar a Maçanet, una compactadora com la robada a Girona, un tractor robat a Tarragona i l'autocar robat a Besalú. Foto: T.S. M.B.

Deixar la maquinària a la mateixa zona de les obres o en tancats no vigilats durant la nit o els caps de setmana s'ha convertit ara en una actitud molt arriscada. Hi ha lladres que atalaien per endur-se maquinària d'obres com a botí i traslladar-les a l'estranger, com ara al Marroc o a Romania. Un dels darrers casos va passar l'última setmana d'octubre a la comarca del Bages. En una sola nit van desaparèixer tres excavadores, valorades cadascuna entre 80.000 i 90.000 euros. Dues de les màquines treballaven en les obres dels accessos a la nova presó d'Els Lledoners, al municipi de Sant Joan de Vilatorrada. La tercera màquina era dins d'un recinte tancat a les obres que es fan a la plaça Catalunya de Manresa.

A principis d'octubre, uns lladres van robar durant la nit una màquina compactadora de terra de dotze tones de pes i valorada en 55.000 euros de les instal·lacions de l'empresa ITT, dedicada al lloguer de maquinària per a obres i situada al polígon Torroella-Nestlé de Girona. Els responsables de l'empresa estan convençuts que els lladres, que van trencar el cadenat del portal d'entrada, van haver de carregar la màquina en un camió que els esperava al camí de sortida, ja que la màquina va deixar marcat el roleu a la calçada fins que va desaparèixer en el punt on compten que hi havia el camió.

I en una població aragonesa, a Pinseque, la Guàrdia Civil va detenir dos homes que havien robat una excavadora i que posteriorment van reclamar un rescat de 60.000 euros al propietari si volia que la hi tornessin. Al final, l'amo va poder recuperar l'excavadora sense pagar als lladres extorquidors.

També fan peça als lladres les tractores dels camions. Aquests estiu, per exemple, en van robar dues de l'empresa Madisel, de Maçanet de la Selva, que a hores d'ara, amb el temps que ha passat, ja es donen per perdudes.

I els autocars també s'han convertit en un botí preuat per als lladres. El 5 de setembre, a les 2 de la tarda, un xofer de l'empresa Jesús Álvarez, SL, de Torrijos (Toledo) va estacionar un autocar de 55 places, un Man Novus amb matrícula 5987-BHP, en un pàrquing vigilat de Lloret de Mar i se'n va anar a fer un volt. Quan va tornar, cap a les 7, l'autocar ja no hi era. L'empresa ha pogut comprovar que aquella mateixa tarda, s'havia fet servir la targeta de l'autocar per pagar peatges a l'autopista a la zona de Perpinyà. Recuperar l'autocar, valorat en 90.000 euros, sembla impossible. Molta sort va tenir l'empresa de Montagut a qui uns lladres romanesos emboscats van robar un autocar el 2005, perquè els lladres van bolcar en un revolt moll a la sortida del poble i així, tot i que un xic abonyegat, es va poder recuperar el vehicle. La llista de robatoris de maquinària pesant és molt més extensa (només cal donar un cop d'ull a internet per veure el reguitzell de casos publicats). La Guàrdia Civil va detenir el mes passat una banda organitzada que actuava a Madrid i Castelló i robava maquinària pesant que embarcava cap al Marroc. Els experts tenen clar que el Marroc, Bul-gària i Romania són els països de destí d'aquests botins de grans dimensions. Les màquines destinades a Romania o Bulgària són transportades per carretera amb tràilers. Els lladres les agafen de nit i aprofiten les hores noc-turnes abans que els operaris no s'adonin de la desaparició per creuar la frontera. D'aquesta manera, quan els amos fan la denúncia i s'avisen els cossos policials de la frontera, ja han recorregut una bona colla de quilòmetres dins el territori francès. El pas de la frontera, el solen tenir fàcil perquè no es fan controls específics dels camions que surten de l'Estat espanyol.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>El GPS per seguir els lladres

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.