La patronal catalana no demanarà congelació salarial en la negociació dels convenis col·lectius a les empreses del país, segons es va comprometre ahir el president de Foment del Treball, Joan Rosell, durant la seva intervenció en el 9è congrés de CCOO. Rosell es va desmarcar així de la proposta del president de la CEOE, la patronal espanyola, de congelar els sous al llarg de l'any vinent. «Des de Catalunya, la patronal catalana farem exactament el que hem fet els últims anys», va explicar Rosell, que va insistir a destacar: «Nosaltres no demanarem la congelació salarial», encara que va assumir que «hi ha instruments per a les empreses que tenen moltes pèrdues i dificultats, com ara les clàusules de desvinculació salarial, que permeten que l'empresa no apliqui el sou fixat pel conveni si en pogués sortir perjudicada la seva estabilitat econòmica».
L'OMBRA DE LA CRISI
En la seva intervenció davant el congrés del sindicat, el que ha estat el seu secretari general els últims 13 anys i que avui serà rellevat del càrrec, Joan Coscubiela, va rebutjar enèrgicament «els plantejaments empresarials de congelació salarial» i va exigir al govern espanyol «que respecti el seu compromís d'increment del salari mínim interprofessional per sobre de la inflació».
Per poder avançar en la negociació col·lectiva, Coscubiela també va demanar a la patronal una reforma a fons de la seva estructura «que posi fi als regnes de taifes dels més de 600 gremis que té». «La patronal sap que nosaltres hem afrontat reformes internes, no sense traumes, és cert, que ens permeten racionalitzar la negociació col·lectiva.» Coscubiela també va apuntar a la unitat d'acció sindical, objectiu que va reconèixer que no havia aconseguit durant els 13 anys al capdavant de l'organització i va insistir en la necessitat d'avançar més «en la cultura de la cooperació». El seu informe de gestió va rebre el suport gairebé unànime dels delegats del sindicat i va ser aprovat ahir al vespre finalment pel 90,8% del plenari, la qual cosa es tradueix en 446 vots a favor, quatre en contra i 41 abstencions.
En el torn d'intervencions, el secretari general de la UGT de Catalunya, Josep Maria Àlvarez, va recordar que és a les empreses on comença la unitat d'acció i va insistir que «a la UGT no li faltarà el desig de treballar conjuntament, però la unitat d'acció a Catalunya és cosa de dos, amb permís d'Antònia Gil [secretària general de la USOC], i s'ha de basar en el debat previ de les organitzacions i no en el desig d'una d'aquestes d'imposar la seva raó».
El president de la Pimec, Josep González i la secretària de la USOC, Antònia Gil, també van intervenir ahir al congrés i van lloar la figura de Coscubiela, de la mateixa manera que ho van fer l'alcalde de Barcelona i el president del Parlament de Catalunya.