| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 28 de març de 2024


dijous, 27 de novembre de 2008
>

La cultura de l'avaluació

Per millorar el rendiment global del sistema educatiu es necessita informació precisa i objectiva, i la generació d'aquesta informació és la raó per a una avaluació de tot el sistema. El redactat de la LEC genera, però, alguns dubtes

tribuna
President de la Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes de Catalunya; secretària general de la federació d'ensenyament de CCOO


WALTER GARCÍA I MONTSE ROS..

Una de les propostes estel·lars del projecte de llei d'educació de Catalunya és millorar els mecanismes i mètodes d'avaluació, dels professionals, del centre i del sistema en general.

Pel que fa a l'avaluació, el projecte de llei recull els mandats del capítol VI i desenvolupa l'article 106 de la LOE. Així mateix, recull els acords del Pacte Nacional per a l'Educació, que diu en el capítol corresponent a professorat: «La promoció professional del professorat ha d'estar vinculada a la seva avaluació.» També suggeria l'avaluació dels centres i de tot el sistema educatiu, indicant que «l'assumpció de majors responsabilitats per part dels centres públics ha d'incloure un major compromís i sistemes de seguiment dels processos, avaluació de resultats, informació i transparència».

Recull adequadament el projecte de llei d'educació aquests mandats? Com s'han de dissenyar els mecanismes d'avaluació? Com ha de ser l'avaluació per poder tenir el suport dels professionals de l'ensenyament i les organitzacions sindicals? Quins són els perills que pot comportar una aplicació incorrecta d'aquests mecanismes d'avaluació?

Per millorar el rendiment global del sistema educatiu es necessita informació precisa i objectiva del seu funcionament. La generació d'aquesta informació és la raó principal per a una avaluació de tot el sistema. Estudis internacionals avalen la influència positiva en el rendiment dels sistemes educatius de la combinació d'una major capacitat d'autonomia per als centres educatius amb un sistema adequat de control i avaluació extern.

Considerem necessari un reconeixement més clar als projectes d'innovació docent, la formació permanent i la participació en tasques administratives, intentant defugir del voluntarisme que sembla impregnar el nostre sistema actual, on la major part d'esforços dels millors professionals no són sempre recompensats amb un reconeixement social o econòmic. Des del punt de vista de les famílies, i en especial de l'alumnat dels centres educatius, una millora dels incentius als docents és una fita llargament buscada. Els incentius poden ser de tipus econòmic com també de reconeixement mitjançant diverses figures que prestigiïn les fites que es poden anar assolint al llarg de la carrera docent.

Tot i això, pensem que el redactat actual genera alguns dubtes que poden desvirtuar els aspectes positius de l'adopció d'una cultura de l'avaluació.

No volem que la generació de dades pugui comportar informació pública i que l'ús que se'n faci pugui perjudicar alguns centres educatius. La difusió de resultats mitjans, sense tenir en compte el valor afegit que pot aportar un centre educatiu sobre unes condicions inicials donades, pot ser molt injusta per a alguns centres educatius, i generar un augment de la segregació de l'alumnat a partir de la composició social del centre, que generalment està associat amb aquests rendiments mitjans. La futura llei ha d'assegurar que no es difongui una informació que pugui augmentar el grau de segregació dels centres educatius.

Un altre efecte negatiu que pot tenir un mal ús de la informació generada és marcar el funcionament del centre i condicionar el seu funcionament pedagògic i didàctic a obtenir unes avaluacions positives. És a dir, una avaluació mal dissenyada pot portar els centres educatius a fer èmfasi en alguns aspectes que els permetin millorar el seu rendiment en aquestes avaluacions, però que no siguin els millors per als processos d'aprenentatge de l'alumnat. La llei també hauria de generar un marc legal que evités aquests efectes perversos.

Pel que fa a l'avaluació de la tasca docent del professorat, no han de formar part de la LEC més preceptes que els que ja recull la LOE, que garanteix la publicitat dels procediments i criteris d'avaluació, i expressa la voluntat que l'avaluació impacti en la promoció professional. El desenvolupament d'aquests preceptes ha de fer-se en el marc de la negociació col·lectiva, com requereix la LOE (art. 106.1), que considera preceptiva la participació del professorat en l'elaboració dels plans d'avaluació.

Tot això s'ha de complementar amb un disseny correcte de les agències avaluadores, que han de ser externes al sistema que es vol avaluar. Per tant seria aconsellable que la llei d'educació de Catalunya creés una agència d'avaluació independent del Departament d'Educació i de la conselleria i que establís un funcionament que assegurés una avaluació transparent i amb regles clares.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.