| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dilluns, 15 de desembre de 2025


dimecres, 26 de novembre de 2008
>

Començant la casa per la teulada

Dos arquitectes i un urbanista reconeguts coincideixen a advertir que la reforma de la Diagonal no pot quedar en un simple «lífting» ni en un «cop d'efecte»

ANNA BALLBONA. Barcelona
La reforma de la Diagonal no pot ser un «cop d'efecte» urbanístic ni un simple «lífting», ni tampoc ha d'oblidar alternatives efectives per garantir la mobilitat de Barcelona i els accessos des de l'àrea metropolitana. Són les idees principals que ofereixen dos arquitectes i un urbanista –Juli Capella, Xavier Basiana i Jordi Borja– consultats per aquest diari. Opinions crítiques que se sumen a la que ahir aportava Albert Serratosa, l'autor del pla general metropolità.




Si Albert Serratosa, autor del pla general metropolità, oferia ahir, en aquestes pàgines, algunes «condicions indispensables» que hauria d'incloure la reforma de la Diagonal, com ara la unió del metro, el respecte per l'arbrat existent i l'ampliació de les voreres, ara és el torn de dos arquitectes i un urbanista reconeguts, que coneixen a fons Barcelona. Juli Capella, Xavier Basiana i Jordi Borja coincideixen a alertar del perill que titil·la sota l'anunci d'aquesta gran reforma, i és que, per dir-ho d'una manera planera, s'estigui començant la casa –la nova Diagonal– per la teulada.

L'arquitecte Juli Capella, exdirector del FAD, coincideix amb Serratosa a l'hora de decantar-se pel metro com a transport més efectiu per solucionar la mobilitat de Barcelona que no pas el tramvia, una aposta que jutja «equivocada»: «No crec en tramvies i crec en el metro, que és la solució real; va ser un error començar a posar el tramvia», remarca. A parer seu, «el que sosté el transport públic d'una ciutat és el metro». En aquest sentit, no té dubtes dels beneficis d'enllaçar el metro per la Diagonal: «Em deixaria de líftings i hi abocaria tots els diners», conclou.

Una altra demanda de Capella és de respecte per la «fesomia» de la Diagonal, perquè «no es carreguin un espai de memòria històrica». Plenament d'acord a donar «prioritat al vianant» per desplaçar el cotxe, insta l'Ajuntament a donar l'opció d'opinar a tothom.



LA FESOMIA PRÒPIA
Amb l'objectiu de mantenir aquesta «identitat que té l'avinguda», l'arquitecte Xavier Basiana, ideòleg de la transformació de la Sagrera amb el TAV, subratlla la necessitat de «conservar els arbres». «La unió del tramvia s'ha d'estudiar molt bé perquè no col·lapsi la circulació», assenyala. Com a aposta pel transport públic, dóna per bona l'opció del tramvia. Tot i així, Basiana és crític amb l'oportunisme de la reforma: «Abans que la remodelació de la Diagonal, Barcelona té altres necessitats més urgents.»

APOSTES DESENCERTADES
El geògraf i urbanista Jordi Borja alerta del «mal plantejament d'inici» que va significar fer les dues línies de tramvia «per connectar millor l'entorn metropolità amb el centre de la ciutat». No obstant això, assumeix una via pragmàtica: un cop construïdes, el millor que es pot fer és unir-les, precisa. Ara bé, avisa que si es penalitza el cotxe, cal «buscar alternatives» i «mesures complementàries». I estén més enllà l'advertència: «Sembla que es va a cops d'efecte, amb un ordre dispers i sense visió estratègica d'àmbit regional i metropolità, a fer coses només per agradar.» Per això defensa «un desenvolupament en un sentit més ampli del metro i de rodalies».

A pesar que el metro «és molt més raonable», Borja jutja ridícul no unir les dues línies de tramvia, però «no s'hi pot posar tot». A més, unir el metro «seria difícil, des d'un punt de vista de viabilitat econòmica», puntualitza. En canvi, creu que es podrien plantejar túnels per sota de la Diagonal que garantissin la circulació de vehicles de mar a muntanya i a l'inrevés.



JULI CAPELLA XAVIER BASIANA JORDI BORJA
ARQUITECTE ARQUITECTE URBANISTA
«No crec en tramvies i crec en el metro, que és la solució real. El que sosté el transport públic d'una ciutat és el metro»
«Em va sorprendre l'anunci, perquè abans que la remodelació de la Diagonal, Barcelona té altres necessitats més urgents»
«Sembla que es va a cops d'efecte, amb un ordre dispers i sense visió estratègica d'àmbit regional i metropolità»


Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.