| |||||
|
dissabte, 1 de novembre de 2008 > Albert Mayles: «Per fer un bon film musical cal tenir cor i ulls de poeta»
El veterà cineasta, tota una autoritat en els films de no ficció, visita Barcelona per ser homenatjat al Festival In-EditG. VIDAL. Barcelona Cineasta injustament infravalorat, tot i haver firmat obres determinants del cinema documental musical i d'altres àmbits de la no ficció, Albert Mayles és reconegut, juntament amb el seu germà David (mort el 1987), com un dels pioners del direct cinema, versió estatunidenca del cinema verité francès. Avui, Mayles, de 82 anys, serà homenatjat al Festival In-Edit, amb la projecció d'obres com ara What's happening! The Beatles in the USA (1964), probablement el millor film que s'ha fet mai sobre els quatre de Liverpool, o la despullada i polèmica Gimme Shelter (1970), sobre la gira dels Rolling Stones del 1969, que va acabar amb l'assassinat d'un jove en un concert a Altamont. «Per fer un bon film musical cal tenir cor i ulls de poeta», afirma Mayles.
El festival d'Altamont, el 6 de desembre del 1969, havia de ser una versió californiana del de Woodstock, que quatre mesos abans havia marcat un dels moments prominents del moviment hippie a la costa est dels Estats Units. Amb dos atropellaments mortals, un ofegament i l'assassinat d'un jove negre de divuit anys a uns pocs metres de l'escenari mentre els Stones, estupefactes, interpretaven Under my thumb, van fer d'Altamont al qual s'hi han d'afegir també nombroses hospitalitzacions per la circulació en massa d'àcids en mal estat un infern que va marcar mentre Vietnam ho feia en la distància el punt i final a tota una era d'amor i de pau. D'aquell concert, Albert Mayles que durant els quinze anys anteriors ja havia filmat obres com ara Psychiatry in Russia (sobre diferents centres de salut mental de Moscou); With love from Truman (un retrat de qui va escriure A sang freda), o Salesman (tot un film de culte sobre les peripècies d'un venedor de bíblies als EUA) va fer-ne un documental: Gimme shelter, que encara continua sent considerat una gran fita en el terreny del cinema documental musical. La filmació, per part de Mayles, del moment en què un membre del col·lectiu dels Hell's Angels clavava mortalment un ganivet a Meredith Hunter, que havia estat passejant-se prop de l'escenari amb un revòlver a les mans, va provocar que el film, tal com recordava Mayles ahir en una trobada amb la premsa, a Barcelona, fos rebut amb una gran controvèrsia. «Era una història dolorosa, però estic content que el film expliqués indestructiblement la realitat. Un documental no és més que una revelació de la vida real», apunta Mayles. L'agressió per part dels Hell's Angels d'un dels integrants del grup Jefferson Airplane, noies plorant a primera fila, mals viatges d'àcid i Jagger suplicant a l'audiència que es deixés de barallar són aspectes del cru contingut de Gimme Shelter, que avui el Festival In-Edit revisarà en una projecció a un quart d'onze de la nit al Coliseum. «En aquells moments estava capficat en gravar bé i en gravar-ho tot, però ara ho veig i em dic si en devia d'estar d'atemorit.» Sobre els Stones, Mayles va explicar ahir que van caldre sis mesos per convèncer Mick Jagger perquè el film fos estrenat, que la banda «no va ser en cap cas la culpable del que va passar» i que atenció a la notícia! el cantant dels Stones podria arribar a lliurar ara a Mayles un seguit de gravacions que Jagger ha fet recentment amb una càmera digital perquè el cineasta titllat per Jean-Luc Godard com «el millor càmera dels Estats Units» les converteixi en pel·lícula. |
|