| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 19 de març de 2024


dijous, 30 d'octubre de 2008
>

Una tercera part dels alumnes de 15 anys són separats per nivells



MARCEL BARRERA. Barcelona

Els alumnes bons en una aula i els més justets en una altra. Una tercera part dels estudiants de 15 anys estan matriculats en instituts en què en totes les assignatures que s'hi imparteixen se separa els alumnes a partir de les seves capacitats, segons revela un estudi recent de la Fundació Jaume Bofill, que també indica que aquesta pràctica està molt més estesa a Catalunya que a la resta de l'Estat, està més present en els instituts públics que en els privats, i que en les aules on es porta a la pràctica els alumnes obtenen pitjors resultats que la resta. Pel director de la Fundació Bofill, Jordi Sánchez, aquesta pràctica dista molt i «col·lideix» amb el model comprensiu o d'escola inclusiva que les lleis en educació assenyalen que s'ha de practicar als centres educatius.

La Fundació Jaume Bofill va denunciar ahir pràctiques molt generalitzades que afecten la majoria de l'alumnat de 15 anys –64% en total– i segons les quals moltes aules dels instituts estan separades entre els millors i els pitjors alumnes; cosa que provoca l'«estigmatització» de molts joves, segons va explicar ahir Ferran Ferrer, el director de l'estudi Equitat, excel·lència i eficiència educativa a Catalunya, que han elaborat també Òscar Valiente i José Luis Castel a partir d'un qüestionari que han contestat els directors dels instituts i de dades de l'informe PISA de l'any 2006. Segons el treball, el 34% dels alumnes de 15 anys estan separats en algunes matèries; el 30%, en totes, i només el 36% dels estudiants assisteixen a grups sense que les seves capacitats sigui cap factor determinant.

El director de la Fundació Jaume Bofill, Jordi Sánchez, va dir que amb aquestes dades aflora una realitat «que tothom sap però que ningú accepta», i que ha de creure «que l'administració no en té constància; perquè si no, hauria d'haver actuat».

Segons el mateix treball, a més, la pràctica de separar els alumnes no suposa cap millora dels resultats, sinó tot el contrari. Mentre que els alumnes que estan separats per les seves capacitats obtenen en l'informe PISA un 477 de mitjana en coneixements de ciències, els estudiants que no estan agrupats pel seu nivell obtenen 33 punts més, fins arribar als 510. «La pràctica de l'agrupació segons capacitat a secundària sembla que influeix negativament en els resultats», assenyala l'informe, que també apunta Catalunya com la comunitat autònoma de l'Estat espanyol on s'abusa més de la separació per capacitats.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.