| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 25 d'abril de 2024


divendres, 24 d'octubre de 2008
>

El noi del pijama



la columna

IMMA MERINO.

Em diuen que, en aquest temps de crisi també pel que fa a l'exhibició cinematogràfica, un dels grans èxits de recaptació és El noi del pijama de ratlles, que adapta el best-seller homònim de John Boyne, un jove escriptor anglès. Aquest èxit em fa pensar. No vaig llegir la novel·la perquè una persona, molt pròxima i molt fiable per la seva sensibilitat tan estètica com ètica, m'ho va desconsellar. Però he vist la pel·lícula, dirigida per Mark Herman, i suposo que participa de l'esperit de la novel·la en la mesura que el seu autor n'és el coguionista.

Recordo haver preguntat a algú què fa que El noi del pijama de ratlles sigui un best-seller. Em van respondre que es llegeix amb facilitat i que explica una història que, contextualitzada a l'Alemanya nazi, apel·la a l'adhesió sentimental en la mesura que la fraternitat entre dos nens (un jueu i el fill d'un oficial alemany) és un contrapunt a la barbàrie dels adults capaços de posar en funcionament els camps d'extermini. La pel·lícula també es veu amb facilitat i apel·la a l'adhesió sentimental. No he trobat un gram de sentimentalisme en els textos de Primo Levi, Jean Améry, Robert Antelme, Jorge Semprún, André Kertész, Amat-Piniella, Hanna Lévy-Hass, entre d'altres. Amb això no vull dir, tot i que n'estaria temptada, que només aquells que van viure l'experiència dels camps nazis tenen (o han tingut) la legitimitat d'escriure'n un llibre o, en tot cas, de fer-ne pel·lícules. Però fa pensar que no busquin l'adhesió sentimental. A la seva diferent manera, mouen a la reflexió moral. Es podria argumentar la inversemblança d'El noi del pijama de ratlles: hi havia murs i no tanques que permetessin que, cadascun a la seva banda, dos nens es comuniquessin. A més, no és una faula, com en el cas de La vida és bella, sinó una narració que vol ser realista. Allò que més m'indigna, però, és el seu final tràgic: l'adhesió sentimental fa que es pateixi per un nen alemany (i, en tot cas, un altre de jueu) mentre que totes les altres víctimes semblen comparses en el forn crematori.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.