Malgrat que la crisi econòmica hagi reduït un 5,7% l'ús del vehicle privat en els desplaçaments a l'interior de Barcelona, aquesta és una situació conjuntural i la capital catalana continua sota l'amenaça del col·lapse viari a deu anys vista. El nou pla de mobilitat urbana (PMU), encara pendent d'aprovació, planteja mesures per evitar-ho i, a la vegada, per fomentar nous hàbits en la sempre complexa relació entre vianants i els diferents mitjans de transport. L'annex de mesures del document que ha elaborat un ampli equip encapçalat pel director de Serveis de Mobilitat de l'Ajuntament, Àngel López (vegeu El Punt del 25 de juliol passat), preveu l'aplicació en els quatre anys vinents de 68 actuacions que han d'aconseguir que els desplaçaments dels barcelonins siguin més segurs, més sostenibles en termes mediambientals, més equitatius respecte a alguns col·lectius cas de les persones discapacitades, dels nens, de la gent gran i dels que no disposen de vehicle en propietat i més eficients.
De la relació de propostes (detallades en el gràfic de la plana següent) sobresurt, dins de l'objectiu de reduir les emissions de contaminants que provoquen l'efecte hivernacle, la pretensió de l'equip de govern d'anar substituint tot el parc mòbil municipal per vehicles que funcionen amb gas natural o amb biocarburants com ara el biodièsel o el bioetanol, i jubilar els que consumeixen combustibles d'origen fòssil. Fins ara, la mesura només s'ha aplicat a una part de la flota dels autobusos de TMB el mes passat es va anunciar que a les 160 unitats que utilitzen gas natural se n'afegiran 206 més fins a finals del 2009 i a un petit percentatge dels vehicles dels serveis de neteja municipal (73 unitats). A partir de l'any vinent i fins al 2012, però, el propòsit és que tots els càrrecs polítics i el personal del consistori i de les seves empreses vinculades o contractades es moguin i treballin amb models ecològics. «Per promocionar-ne l'ús es considera necessària la introducció d'una clàusula específica en els plecs de condicions dels diferents contractes de l'Ajuntament per a l'adopció d'un determinat nombre de vehicles híbrids i elèctrics, així com vehicles que funcionen amb combustibles més nets que els derivats del petroli», recull una de les fitxes de l'annex del PMU. El consistori no ha concretat la quantitat de cotxes, furgonetes i camions que s'hauran de canviar.
ELABORACIÓ D'UN CENS
De fet, ni en els mateixos Serveis de Mobilitat no hi ha cap cens de vehicles municipals, com ho evidencia una altra proposta, dotada amb 30.000 euros, per fer un inventari de la flota i definir uns estàndards que estableixin les característiques de consum de carburants i d'emissions. Malgrat això, López ja ha plantejat la necessitat de reservar una partida de 50 milions d'euros anuals els quatre exercicis pressupostaris vinents per posar en marxa la revolució ecològica en el parc rodant depenent de l'administració local. «Aquesta mesura s'aplicaria en funció del que permeti la tecnologia i d'acord amb l'amortització dels vehicles actualment en servei», matisa el contingut de l'annex.
BICING METROPOLITÀ
Altres propostes destacades, sempre amb l'objectiu final de fer minvar el percentatge d'ús del cotxe situat en un 30,7% del total de desplaçaments a favor del transport públic o d'altres modes a l'alça com ara la bicicleta, parlen de donar un nou impuls al Bicing i convertir-lo en un «sistema metropolità». Aquest salt implica que el servei de bicicletes municipals es podrà combinar, amb una fórmula encara per determinar, amb la utilització dels títols integrats de l'Autoritat Metropolitana del Transport. Es tracta que les persones que es desplacen a Barcelona per motius de feina o d'oci combini les línies de la Renfe, de Ferrocarrils de la Generalitat i dels autobusos interurbans amb la disponibilitat del Bicing un cop arribin a la ciutat. El programa té un pressupost de 2,6 milions d'euros anuals per cada 1.500 bicicletes. L'equip de l'alcalde Jordi Hereu vol fer una aposta molt decidida en el quadrienni vinent perquè els barcelonins facin servir els pedals com a motor de la seva mobilitat. Així, en les actuacions previstes en el PMU apareixen mesures agosarades com ara instal·lar als carrers 10.000 noves places d'estacionament de bicicletes o aprovar una ordenança que incorpori una dotació mínima d'aparcament per a aquests vehicles dins dels nous blocs d'habitatges o d'oficines que es construeixin.