dissabte, 11 d'octubre de 2008 > El nou Codi Civil obligarà els pares a dir als fills si són adoptats
L'avantprojecte, que enllesteix Justícia, proposa que els progenitors, si se separen, planifiquin com tindran cura dels petits
L. SAYAVERA S. PÉREZ.
Barcelona Els pares estaran obligats a informar els fills si han estat adoptats. Aquesta és una de les novetats que inclou l'avantprojecte de llei del llibre II del Codi Civil de Catalunya, relatiu a la persona i la família, que està enllestint el Departament de Justícia. Es preveu que el Consell de Govern l'aprovi a finals de novembre i després l'enviï al Parlament. L'esborrany recull els canvis socials i l'evolució de les famílies a Catalunya, aposta per la protecció dels menors i per potenciar la responsabilitat dels pares en cas de separació per reduir la conflictivitat. Els progenitors que se separin hauran de planificar com tindran cura dels fills en tots els aspectes. L'avantprojecte inclou, a més, la flexibilització de la tutela d'adults i la creació de la figura de l'assistent.
 + Imatge d'arxiu d'una trobada de famílies adoptants a la Xina. Foto: EL PUNT
|
Quan els nens siguin prou madurs per comprendre-ho, els pares els hauran de dir que són adoptats. Si ho creuen necessari, podran disposar del servei de mediació. Inspirant-se en la legislació dels països nòrdics i seguint el consell de psicòlegs, es vol preservar el dret dels nens de saber el seu origen i evitar més casos de persones que se n'assabenten quan ja són adultes. En tot cas, el text recull que els adoptats, quan siguin majors d'edat o emancipats, també poden buscar la família biològica. L'avantprojecte del Codi Civil s'ha elaborat amb la participació de diferents departaments de la Generalitat com el d'Acció Social en matèria de famílies i adopcions, entitats i persones. De fet, acaba de finalitzar el seu període d'exposició pública i s'hi han presentat 37 al·legacions. En l'àmbit de les adopcions, l'avantprojecte proposa que s'hi incorpori la filiació ascendent i col·lateral dels nens adoptats i que, per tant, tinguin legalment avis i tiets. A més, s'hi introdueix la possibilitat d'homologar adopcions internacionals fetes en països que no han signat el Conveni de l'Haia. S'han donat casos de pares que ja estaven reconeguts al país d'origen dels nens com a tutors legals però no a Catalunya.
|