| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 25 d'abril de 2024


diumenge, 5 d'octubre de 2008
>

Desbandada de mossos a Vielha

En tan sols un mes, la meitat dels agents que treballaven en el sector de trànsit de la Val d'Aran han canviat de destinació. Efectius de Tremp es desplacen 200 quilòmetres per cobrir les baixes

ADRIÀ GALA. Barcelona

+ Agents dels Mossos durant un control al Pirineu. Foto: EL PUNT

Feia temps que es veia a venir, però des d'aquest setembre la situació és crítica. Un mes després de saber la resolució dels concursos de places, convocades per a l'agost, la dotació dels Mossos d'Esquadra que treballen en la plantilla de trànsit de la Val d'Aran s'ha reduït més del 50% (de 25 a 12 efectius) i gairebé no hi ha comandaments. Les condicions climatològiques extremes i la distància amb la família –en la majoria de casos es queda al lloc d'origen– són les causes principals d'aquesta gran desbandada, que paral·lelament afecta, i molt, els agents i veïns que encara resideixen al Pirineu Occidental. Segons explica el sindicat SAP-UGT, majoritari al cos, la situació és semblant a altres punts del nord de Catalunya (a la Seu d'Urgell falten vuit agents), però a la Val d'Aran «és extrema». «La gent se'n va i les places no es cobreixen», expliquen. Una mostra: en la darrera promoció, entre 60 i 70 agents dels Mossos volien una plaça en el sector de trànsit. Quan van saber que la seva destinació seria el Pirineu, la gran majoria van preferir continuar en el sector en què estaven treballant.

«Ni la divisió central de trànsit ni Interior no han estat capaços de generar unes places atractives», diuen des del SAP, que denuncia que els mossos que hi ha a Vielha han de fer torns setmanals de 12 hores diàries per poder cobrir les baixes. El sindicat també acusa el departament de «tapar els forats» amb agents del sector de trànsit de Tremp, que fan 180 quilòmetres per ports de muntanya per arribar a la Val d'Aran. «Aquesta situació ha provocat que hi hagi comarques, com ara l'Alta Ribagorça, en les quals no hi som», assegura Xavier March, delegat del SAP al Pirineu occidental, que ha enviat una carta al síndic d'Aran, Francesc Xavier Boya, per denunciar la situació.



SOLUCIONS EL 2009
Interior és conscient de la manca d'efectius de trànsit al Pirineu Occidental, i per això s'ha compromès a solucionar el problema –«arrossegat del govern anterior»– l'1 de juny del 2009, quan 1.300 agents acabaran l'última gran promoció a l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya. Fins llavors, els agents de trànsit al Pirineu hauran de continuar fent hores extres («el conseller els ho ha agraït molt»).


Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.