| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 29 de març de 2024


divendres, 3 d'octubre de 2008
>

Un informe universitari revela que els immigrants fan un ús marginal dels mitjans audiovisuals en català

Destaca l'ús d'antenes parabòliques per captar les emissions dels països d'origen

G. BUSQUETS.
Els mitjans de comunicació tenen una escassa influència en la integració dels immigrants residents a Catalunya, i quan la llengua del mitjà és el català, el consum entre els immigrants esdevé marginal. Aquesta és una de les conclusions d'un estudi realitzat per la Universitat Ramon Llull que analitza les preferències mediàtiques dels estrangers, que suposen gairebé un 15% de la població catalana. També s'assenyala l'ús d'antenes parabòliques per captar ràdios i canals dels països d'origen.

Els investigadors de la Universitat Ramon Llull, que han lliurat l'estudi al Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), destaquen que es tracta d'un treball pioner, ja que fins ara la majoria d'estudis sobre immigració se centraven en el tractament mediàtic que reben els immigrants mitjançant l'anàlisi dels continguts, i en canvi aquest estudi mostra, per primer cop, quines són les seves preferències mediàtiques. La metodologia ha consistit a seleccionar dades sobre consum, especialment el Baròmetre de la Comunicació, i realitzar un treball de camp, tant amb experts sobre immigració com amb grups de treball formats per estrangers residents a Catalunya.



TELEVISIÓ.
Els investigadors constaten que els immigrants procedents d'Àfrica i Àsia fan un ús intensiu del satèl·lit. Concretament, els marroquins i els subsaharians són els que consumeixen més televisió per satèl·lit. En el cas dels llatinoamericans, aquesta tendència és menor i el seu referent és Canal Latino, que emet des de Barcelona, i ofereix 24 hores de programació diària amb produccions creades per membres d'aquest col·lectiu. A partir de les entrevistes, els investigadors constaten que els llatinoamericans estan especialment interessats en sèries espanyoles i citen els casos d'Aída (Tele 5) –alguns dels enquestats destaquen que contribueix a transmetre públicament alguns dels seus problemes– i Física o química (Antena 3). En canvi, mantenen una actitud ambigua pel que fa a espais com ara Karakia (33) i Hijos de Babel (TVE), on veuen costums propis però no s'hi senten representats. Els informatius no figuren entre les seves prioritats, tot i que s'interessen per les notícies, sobretot les d'Antena 3 i TVE. El col·lectiu immigrant consultat pensa que, en general, el tractament que reben en els informatius i successos contribueix a fer que siguin mal vistos per la societat. En la recopilació de dades referides a la televisió, destaca l'absència absoluta de TV3 entre el menú dels immigrants llatinoamericans, i especialment entre el dels més joves.

RÀDIO.
El consum d'emissores estrangeres (que es poden rebre per l'antena parabòlica o per internet) és sempre superior al de les cadenes estatals o catalanes. Segons les dades del Baròmetre, vuit de les deu cadenes de ràdio «autòctones» preferides pels immigrants són musicals. En l'elecció de les radiofórmules, els investigadors esmenten el problema de la comprensió idiomàtica, tot i que puntualitzen que també es poden decantar per les musicals, perquè prefereixen escoltar música a qualsevol altre tipus de contingut, encara que no hagin de superar cap barrera lingüística. En l'informe es destaca la proliferació de ràdios llatines i el paper emergent d'alguns mitjans religiosos evangèlics.

PREMSA.
El consum de premsa generalista que fan els immigrants és escàs i es limita als diaris gratuïts. Hi destaca la presència d'un nombre important de capçaleres fetes per immigrants i per a immigrants, especialment en el cas dels llatinoamericans. Les més importants són Latino i Sí se Puede.

Els responsables de l'estudi consideren que aquesta radiografia, molt marcada per la barrera idiomàtica, canvia completament en el cas dels fills dels immigrants. La segona generació interpreta que els seus pares consumeixen els mitjans dels seus països com un acte de melangia.

TELEVISIÓ Consum de televisió

dels immigrants

Antena 3 (47,6%) Tele 5 (38,4%) La 1 (33,3%) Cuatro (22,2%) La Sexta (17,2%) TV3 (12,7%)

Els marroquins i els subsaharians són els que veuen més televisió per satèl·lit

RÀDIO

Preferències

Los 40 Principales Cadena Dial Flaix FM Kiss FM Europa FM Cadena Ser Catalunya Ràdio

Proliferen les ràdios llatines, com ara Radio Gladys Palmera



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.