| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 12 de juny de 2026


dimarts, 23 de setembre de 2008
>

Baixa el nombre de parelles que trenquen

Segons dades de l'INE, l'any 2007 hi va haver 25.752 ruptures matrimonials, un 6,3% menys que el 2006

S. PÉREZ L. DÍAZ. Barcelona
Es trenca la tendència dels últims anys. L'any 2007 va disminuir un 6,3% el nombre de ruptures matrimonials (divorcis, separacions i nul·litats). Segons les dades publicades ahir per l'Instituto Nacional de Estadística (INE), l'any passat es van dissoldre 25.752 parelles. El 2006 van ser 27.493. Aquest descens es pot explicar per l'estabilització dels efectes de la llei del divorci exprés, aprovada l'any 2004, i els primers indicis de la crisi econòmica. Tot i això, Catalunya es manté capdavantera a l'Estat pel que fa al nombre total de divorcis, amb 23.833, segona darrere d'Andalusia en el cas de les separacions (1.898) i ocupa un dels primers llocs en el cas de les nul·litats (22). La majoria de divorcis es van produir quan la parella tenia entre 30 i 50 anys.


+ Una parella al port de Barcelona, en una imatge d'arxiu. Foto: QUIM PUIG

Des de l'aprovació fa quatre anys de la llei que agilitava els tràmits i els temps del divorci, sense passar per la separació, la majoria de ciutadans han optat pel trencament definitiu de les relacions. L'any 2007, no va ser diferent. Només a Catalunya es van divorciar més de 23.000 parelles, un 2,4% menys que el 2006. Les separacions, que són minoritàries, també van disminuir: es va passar de 2.291 el 2006 a 1.435 el 2007. Les nul·litats van disminuir de 31 a 22 en un any. Aquesta tendència a la baixa també es manté a la resta de l'Estat. El nombre de ruptures matrimonials va baixar un 5,8% l'any passat. Canàries i Balears van ser els llocs de l'Estat que van registrar més dissolucions per cada mil habitants, mentre que Extremadura i Castella i Lleó van tenir les taxes més baixes.

En l'àmbit català, la majoria de ruptures matrimonials es concentren a la demarcació de Barcelona. Es van registrar 19.561 de les 25.752 que hi va haver en total. La llista continua amb Tarragona i Girona i es tanca amb Lleida, on no es va arribar a les 1.200 ruptures. A totes les demarcacions, però, es registra un descens, sobretot pel que fa al nombre de separacions.

A través de les dades de l'INE es pot fer un perfil dels matrimonis que trenquen. La majoria tenen entre 30 i 50 anys, són de nacionalitat espanyola, la meitat tenen fills menors d'edat i quan es van casar estaven solters. Val a dir que algunes de les persones que s'han separat un cop tornen a optar pel matrimoni: 1.365 dels divorciats l'any passat ho feien per segon cop. Pel que fa a la durada de les relacions, destaca que el 30% de les persones que es divorcien feia més de 20 anys que estaven junts. Dos de cada deu van decidir trencar el matrimoni entre els sis i els deu anys. L'any 2007, van divorciar-se 190 parelles quan encara no havia passat un any de l'enllaç. El 2006, havien estat 142. De mitjana, en l'àmbit estatal, els matrimonis duren 15,6 anys.



MÉS DADES


L'INE no recull les dades relacionades amb els trencaments dels matrimonis entre parelles d'homosexuals per comunitats. Així, a l'Estat l'any 2007 es van registrar un total de 59 ruptures: 42 entre homes i 17 entre dones. Pel que fa a la durada de l'enllaç, 16 van decidir trencar abans de l'any i 43 entre el primer i el segon any. Val a dir que el Congrés dels Diputats va aprovar el matrimoni entre persones del mateix sexe l'estiu del 2005.

 NOTÍCIES RELACIONADES

>El TSJC reconeix per segon cop en una sentència la custòdia compartida

>Els afectats coincideixen que els espais de trobada i diàleg són essencials per superar el tràngol

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.