| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 11 de juny de 2026


dissabte, 6 de setembre de 2008
>

Dies de dejuni i oració

Uns 300.000 musulmans residents a Catalunya estan immersos en la celebració del ramadà, el mes de dejuni

S. PÉREZ. Barcelona
Oratoris plens pel ramadà. Els 300.000 musulmans que viuen a Catalunya celebren en un clima de normalitat el mes de dejuni, una de les festes cabdals de l'islam. Com cada any, les comunitats musulmanes d'arreu de Catalunya busquen diferents solucions a la falta d'espai als oratoris durant el mes del ramadà, quan l'assistència s'hi multiplica. Lloguen poliesportius, omplen places o fan diferents torns d'oració als centres, que en alguns casos estan situats en baixos de pisos i polígons. Per als musulmans, el ramadà és un temps de reflexió i de dejuni per pensar en els altres sense fer grans celebracions. Dilluns passat va començar oficialment. Les comunitats musulmanes preveuen que es tancarà, amb la festa del final del ramadà, el dia 2 d'octubre.

A Catalunya, segons les últimes dades de la secretaria d'Afers Religiosos de la Generalitat, hi ha 169 oratoris islàmics. La majoria són al Barcelonès, el Maresme, el Baix Llobregat i l'Alt Empordà. Durant el mes del ramadà, sobretot durant l'oració dels divendres, els oratoris s'omplen de fidels. La normalitat s'ha anat imposant amb els anys, ja que hi ha comunitats com la pakistanesa del Raval, a Barcelona, que celebren des de fa una dècada els principals actes al poliesportiu. Pel que fa als espais, però, a Catalunya conviuen diferents realitats. Així, per exemple, la comunitat musulmana d'Anglès i de les poblacions de la rodalia celebren les oracions del ramadà en una nau de l'antiga fàbrica tèxtil d'Anglès, que l'Ajuntament els ha cedit durant aquests dies. Els fidels del Vendrell fa tres setmanes que van haver de tancar el local que utilitzaven al carrer de l'Om perquè no hi tenien una boca d'incendis. Han de desplaçar-se a una població veïna per anar a l'oratori. A Tortosa, l'Ajuntament els ha tornat a cedir dos pavellons de l'antic escorxador perquè hi facin les oracions dels divendres. En altres casos, però, com al centre del carrer Hospital de Barcelona, no s'han de traslladat a cap altre espai fins a la festa de fi del ramadà.

El portaveu del Consell Cultural Islàmic de Catalunya, Mohammed Halhoul, explica que el compliment del ramadà depèn de cada persona i que, en el cas dels treballadors, el més habitual és que s'arribi a un acord amb el cap per poder fer les cinc oracions diàries i el dejuni. Durant trenta dies, els musulmans no poden menjar, fumar ni beure des de l'alba fins a la posta del sol. Hi ha excepcions: la gent gran, les embarassades, els malalts i els menors de tretze anys. Les dones no estan obligades a anar a l'oratori per resar i ho poden fer a casa. El mes es tanca amb una festa familiar.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Mesquites en baixos

>Deu anys al poliesportiu del Raval

>Reformes a l'oratori

>Defugint el conflicte

>«Vénen convidats»

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.