Els veïns del tram subterrani de les vies de Rodalies i del TAV a Vilafranca del Penedès entre el carrer Tossa de Mar i la plaça Torras i Bages van denunciar ara fa quatre anys els sorolls i les petites esquerdes que es feien a les seves cases només de començar les obres per fer el tram subterrani i cobrir-lo. Des que van acabar les obres i van començar a circular els primers combois, ara fa mig any, la situació «ha anat empitjorant», segons han denunciat. Les esquerdes s'han fet molt més grosses, n'han aparegut de noves i cada vegada que passa un comboi, una seixantena cada dia, «es nota com vibra el terra de casa», segons ha denunciat el portaveu dels veïns, Josep Antoni Doblas.
El col·lectiu va voler ahir fer sentir la seva veu mig any després de la posada en marxa del tram per denunciar la situació i «la passivitat» per solucionar els problemes per part d'Adif. «Fa temps van venir a fer fotos de les esquerdes i encara esperem que ens en diguin res», diu Doblas. Els veïns van entregar ahir a l'Ajuntament un plec amb 700 signatures de veïns afectats en què demanen que s'executin les obres per reduir els efectes de les vibracions amb urgència, es doni solució als desperfectes dels barris situats a tocar les vies del tren i s'expliqui «públicament» què s'està fent.
L'Ajuntament va aprovar l'abril d'aquest any per unanimitat una moció en què denunciava els problemes de sorolls i vibracions que provocaven els combois i s'anunciava que es farien gestions per demanar que Adif prengués mesures per solucionar-ho. El govern local (PSC) va explicar dimarts que encara a hores d'ara no els han entregat els resultats dels mesuraments que va fer, tot i haver-los reclamat, i ha deixat clar que, si Adif no compleix amb el conveni signat el 2004 amb Foment i executa totes les obres previstes per reduir l'impacte acústic i les vibracions, l'Ajuntament «no acceptarà la recepció de les obres i no farà front a les despeses econòmiques establertes en el conveni», que sumen uns 30 milions d'euros. El govern ha anunciat, a més, que «espera concretar» pel mes que ve noves reunions amb Foment i Renfe per «exigir» que es compleixi amb el conveni signat i es facilitin els estudis que es van fer fa mesos.
AUGMENT DEL TRÀNSIT
Els veïns diuen que els efectes de les vibracions s'han incrementat en les darreres setmanes per l'augment del trànsit també de trens de mercaderies per la línia de Rodalies i sospiten que els problemes s'incrementaran encara més a partir del 15 de setembre quan circulin més TAV i Avant per les vies d'alta velocitat, uns dotze combois més. Els afectats per les vibracions a Vilafranca asseguren que després de les queixes que van fer veïns del Gornal a l'Hospitalet de Llobregat i del Prat de Llobregat, també afectats per esquerdes i vibracions, «es va reduir fins a 70 quilòmetres l'hora la velocitat dels trems en aquest tram» i sospiten que «per compensar la pèrdua de temps augmenten la velocitat a Vilafranca». «Actualment els trens estan passant per Vilafranca a 270 quilòmetres l'hora», asseguren.