| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimecres, 8 de maig de 2024


dimarts, 26 d'agost de 2008
>

Els vaixells que recorren la Costa Brava porten uns 800.000 passatgers cada any

El sector agrupa unes 70 empreses que ofereixen tot tipus de rutes i línies regulars, però alerta que va de baixa

ORIOL MAS. Girona
Els vaixells que recorren la Costa Brava porten uns 800.000 passatgers cada estiu, segons han explicat fonts del mateix sector. A les comarques gironines hi ha unes 60 de les 70 empreses del país que s'hi dediquen, i que ofereixen sobretot el servei de línia regular entre diferents municipis i el de rutes amb sortida i arribada a un mateix punt, on destaca, sobretot pel volum de trànsit, les illes Medes. En el primer cas, en canvi, Tossa i Cadaqués són els destins preferits, tant per les característiques de les poblacions com per la dificultat d'arribar-hi per carretera. Tot i que arriben al milió de passatgers arreu del país, el sector reconeix que va de baixa i que cada any porten menys viatgers, i ho atribueix a un descens progressiu del turisme, sobretot l'estranger.


Les dades de la Generalitat indiquen que el 2007 hi va haver més de 372.000 passatgers de vaixells, gairebé tots d'àmbit local. A aquesta xifra, però, s'hi han de sumar els passatgers que pugen a la platja i no al port. A les comarques gironines, a Cadaqués, Lloret, Platja d'Aro, Tossa i Sant Antoni de Calonge es recullen els viatgers a la platja mateix, i per això no estan comptats en les dades oficials. I també els recullen a la platja algunes de les companyies que operen a Blanes i Palamós. Segons els càlculs del president de l'Associació Catalana d'Activitats Marítimes, Josep Ros, el 2007 es van transportar uns 800.000 viatgers.

Ros admet que la recessió en el turisme està obligant les companyies a diversificar el negoci i parar més atenció a alternatives com el turisme cultural i naturalista, amb rutes específiques de Dalí o parcs naturals, per exemple. Segons Ros, «les xifres no són alarmants, però la temporada d'estiu, de juny a setembre, va de baixa, proporcionalment al turisme». Joan Sureda, de Dofi Jet Boats, i Pere Roura, de Viajes Marítimos, coincideixen amb Ros. Les dues companyies fan rutes regulars pel sud de la Costa Brava, i es dediquen estrictament al transport de viatgers. Per Roura, «abans la gent venia sola, però ara l'has d'anar a buscar i treballar més perquè et vingui». Sureda explica que els turistes tenen cada cop menys poder adquisitiu: «Abans feien més excursions, per això ara la tendència és cercar un mercat de més qualitat.»



ALTERNATIVA AL TERRESTRE
Cada vegada hi ha més passatgers que utilitzen els vaixells simplement com a mitjà de transport, fora de la seva vessant turística i lúdica. Si bé encara es tracta d'un percentatge molt baix de la clientela, totes les empreses consultades coincideixen que es tracta d'un tipus de client que augmenta progressivament cada any, i que cada vegada és més fàcil veure gent que embarca amb maleta. Els motius són, bàsicament, la facilitat d'accedir a pobles on és complicat arribar per carretera, com ara Tossa o Cadaqués; i també la comoditat de viatjar directament entre pobles mal comunicats per carretera i amb molt poca freqüència de pas de l'autobús. A més, també n'hi ha que prefereixen aquest transport per estalviar-se les cues d'estiu a les carreteres. Per Ros, «suplim una mancança, som com un tren però a mar, i s'hauria de canviar la percepció que som una cosa estrictament lúdica». Ros ha recordat que, amb transbordaments entre diferents vaixells i companyies, es podria recórrer la costa des de Cadaqués fins a Arenys de Mar, i per això ha animat la Generalitat a cooperar amb les empreses per organitzar una línia regular, que, fins i tot, podria arribar fins a Barcelona. Introduir subvencions en els bitllets –com es fa amb el transport terrestre– seria una de les possibilitats que ha apuntat Ros, que ha reconegut que aquesta seria una opció a mitjà o a llarg termini.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Casaments i comiats de solter

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.