| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 7 de maig de 2024


dilluns, 18 d'agost de 2008
>

El submarí «fantasma» del cap de Creus



J.T..

+ Un submarí U-Boot VII com el se suposa enfonsat davant de Cadaqués.

La història d'un submarí alemany enfonsat durant la Segona Guerra Mundial en aigües de Cadaqués ha captat durant anys l'atenció de l'investigador Joaquim Casellas, que vol demostrar que és possible resoldre i localitzar l'existència de naufragis amb una càrrega tòxica a la zona. La nau del tipus U-Boot VII –com el de fotografia adjunta–, se suposa que es va enfonsar a uns 80 metres mentre transportava material estratègic. La presència de submarins alemanys durant les dues guerres, no és estranya; si bé s'ha de tenir en compte que l'entrada al Mediterrani, per l'estret de Gibraltar, era relativament fàcil per a un submarí, perquè aprofitava un important i potent corrent submarí. La sortida ja era més complicada perquè s'havia de fer per superfície i en condicions molt dures.

La particularitat de la història de Casellas rau en el fet que sospita que la nau transportava or i urani enriquit, en el marc de les proves que feien els alemanys per aconseguir la bomba atòmica; l'or l'utilitzàvem per revestir i aïllar els recipients de la radiació. Aquesta història té una base real, és cert. Per exemple: l' U-234 , capturat pels americans, transportava reactors per avions i urani enriquit fins al Japó. Però, què hi feia un submarí d'aquestes característiques al Mediterrani si moltes de les mercaderies es podien transportar per terra? Què hi feia un submarí que transportava material estratègic, quan el cost que representava enviar-lo a les nostres aigües només era rendible si enfonsava vaixells britànics?

Caselles explica que durant un projecte de recerca d'un submarí japonès a l'Atlàntic Nord, un document d'un oficial alemany el va posar sobre la pista de l'existència d'aquests submarins: «Vam estar anys buscant fins a descobrir les rutes secretes que utilitzaven. Eren els trajectes més estratègics a seguir. La tàctica era passar el material d'un submarí a un altre, canviar-se les identificacions i passar desapercebuts per burlar l'espionatge», explica.

Casellas remarca que molts d'aquests submarins no es desplaçaven al Mediterrani només per enfonsar vaixells: «Preparaven un gran atac en cadena englobat en el marc dels projectes del III Reich, en què era vital transportar material de manera discreta i efectiva, com ara urani enriquit i or.»



 NOTÍCIES RELACIONADES

>El litoral de l'Empordà té la concentració de vaixells enfonsats més gran del país

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.