El juny del 2004, la platja de Garbí de Calella obtenia el primer certificat Q de qualitat que la Secretaria de Turisme atorgava a una platja catalana. El setembre d'aquell any se n'hi afegien dues de Lloret de Mar: Fenals i Lloret. No va ser fins al 2006 que una altra platja gironina, en aquest cas la Gran de Platja d'Aro, obtenia la marca. L'any 2007 va ser el torn de la de Castelldefels, la segona i última fins ara de la demarcació de Barcelona, i aquest juliol s'han produït dues noves incorporacions: les platges de Sant Antoni i de Torre Valentina de Sant Antoni de Calonge.
PRIMER, DEMANAR-LA
Les empreses del sector turístic i les administracions locals que vulguin aconseguir una Q hauran d'afrontar un llarg recorregut d'entre 9 i 12 mesos. Primer s'ha de cursar, i pagar, la petició corresponent a l'Institut de Qualitat Turística Espanyola (ICTE), que depèn del Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç. Un cop acceptada la instància, començarà el procés per determinar si les característiques de l'indret compleixen la normativa que regeix en el sector i que ha estat consensuada entre l'empresariat i l'administració. La Q de qualitat és el primer distintiu integral que certifica no només el fet que la sorra i l'aigua de les platges siguin netes, sinó que també exigeix uns serveis de seguretats adients de salvament, d'oci, de control de guinguetes, d'informació i de condicions higièniques globals. L'atorgament de la marca Q no té en cap cas garanties de perpetuïtat, perquè anualment, des de l'ICTE, es reclamen auditories externes de comprovació i regularització dels nivells i serveis exigits; i si no és així es pot perdre el distintiu.
MÉS AGÈNCIES
Curiosament, i tot i que la platja és un dels principals valors turístics no tan sols de Catalunya sinó de la totalitat de l'Estat espanyol, només 86 indrets de la costa tenen bandera blava, en comparació amb d'altres àmbits certificats, com és el cas dels hotels i els apartaments turístics (448), les agències de viatges (1.187) o els allotjaments rurals (230).
DISSET SUBSECTORS
Fins ara, són disset els subsectors turístics reconeguts i que poden optar a la marca Q de qualitat: hotels i apartaments, serveis de restauració, serveis turístics d'intermediació i agències de viatges, càmpings i ciutats de vacances, espais naturals protegits, oficines d'informació turística municipals i supramunicipals, oficines de congressos, empreses de temps compartit, platges, camps de golf, palaus de congressos, allotjaments rurals, allotjaments turístics de petites dimensions, empreses d'autocars turístics i estacions d'esquí i de muntanya.
L'origen de la certificació homologada pels sectors públics i privats espanyols se situa als anys noranta, quan les empreses espanyoles es van adonar del potencial de vendre garantia de qualitat als seus clients. L'arribada de noves destinacions turístiques estrangeres amb més atractiu, més noves i amb un preu similar, va obligar a buscar camins alternatius. La singularitat va ser un dels més utilitzats.