| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dilluns, 27 de maig de 2024


dilluns, 18 d'agost de 2008
>

La meitat dels vaixells enfonsats al litoral català es concentren a l'Empordà

A la Costa Brava hi ha 358 naus –331 a l'Alt i el Baix Empordà– sota l'aigua mentre a la resta del país se'n troben 315 més

JOAN TRILLAS. Girona
Els fons submarins de les comarques gironines concentren la meitat dels naufragis del país, principalment entre l'Alt i el Baix Empordà. En total, a dia d'avui, les restes arriben als 358 a la Costa Brava; només a l'Alt Empordà se n'han localitzat 214, mentre que al Baix Empordà arriben als 117. Fora de la Costa Brava n'hi ha 315 més amb una major concentració, amb 99, al Tarragonès. Naufragis de totes les èpoques, començant per embarcacions romanes, que expliquen històries tràgiques, ja sigui com a conseqüència de temporals, per problemes mecànics o de navegació o per la guerra, o embarrancaments espectaculars, relats misteriosos que fan dels naufragis un univers que excita la imaginació i els converteixen en testimonis que ajuden a explicar l'activitat humana a les costes.







La costa gironina té, ara per ara, la concentració més gran de naufragis documentats, però això no vol dir que en altres zones de la costa catalana n'hi hagi menys. Una possible explicació és que el fons gironí, amb menys densitat de sorra que altres llocs, contribueix al fet que molts jaciments aflorin amb més facilitat que al Maresme o a la Costa Daurada, per exemple. Per entendre com es van produir, l'historiador Enric Trilla, que des de fa anys investiga els naufragis a les costes gironines, marca clarament tres períodes lligats amb els avenços: «La navegació amb embarcacions de fusta i vela, en què no es tenia el control absolut i precís en la navegació i que arribaria fins principis del segle XX; la introducció del casc metàl·lic, la propulsió mecànica a partir del 1850, amb més control d'una nau més robusta i, finalment, l'aparició del radar i sistemes de navegació electrònics, a la dècada de 1950, els quals permeten posicionar els vaixells i reduir els naufragis», remarca Trilla. En unes èpoques en què la navegació era molt precària s'ha de tenir present la complexitat de la zona del cap de Creus, on històricament hi han tingut lloc naufragis importants. Per exemple, la cala Culip, on s'han investigat vuit embarcacions romanes, era una perfecta trampa natural on moltes naus van entrar a refugiar-se, i van acabar tenint unes conseqüències funestes. A la Llosa de Palamós també han naufragat molts vaixells, com el San Isidoro , que durant una missió de transport de soldats de Roses a Palamós, i després de desembarcar-los, va xocar amb la Llosa, el 26 d'octubre del 1794.



EL TREBALL DEL «THETIS»


A banda del treball de Trilla, el Centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya rastreja des de fa anys amb el vaixell Thetis el fons marí per elaborar i actualitzar la carta arqueològica. Una dada: últimament s'han situat en el mapa uns 800 jaciments arqueològics, amb vaixells romans, medievals, i del segle XIX. Després de les comarques gironines, la concentració més gran de naufragis és al Tarragonès (99), al Maresme (81), al Baix Ebre (77) i al Montsià (58).

 NOTÍCIES RELACIONADES

>«Marmoler»

>«Llanishen»

>«Bensu»

>«Reggio»

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.