| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 11 de maig de 2024


divendres, 8 d'agost de 2008
>

Un cineasta abocat a l'espectacle de masses



ombres d'agost

IMMA MERINO.

A les 8 del vespre (hora local) d'avui, 8 d'agost (vuitè mes de l'any) del 2008, començarà a Pequín la cerimònia inaugural dels Jocs Olímpics dissenyada i dirigida per Zhang Yimou, que ha anunciat un espectacle grandiós i sorprenent amb el qual els xinesos commouran el món. Caram! Zhang Yimou, emparat amb el secretisme que exigeix el COI, no ha avançat res sobre els elements que posarà en escena, però ha dit que les dimensions de l'espai i de l'acte fan que l'espectacle hagi de ser per força exagerat, això vol dir fort i hiperbòlic. S'hi ha entrenat. Aquell cineasta intimista, encara que també esteticista, que va dirigir La linterna roja, s'ha apuntat a l'espectacle grandiloqüent. I és així que, havent realitzat La casa de las dagas voladoras i Heroe amb un desplegament de vistoses escenes d'arts marcials amb un rerefons llegendari, se li han confiat les cerimònies d'obertura i cloenda dels Jocs de Pequín.

Les primeres pel·lícules de Zhang Yimou, de finals dels anys 80, són drames rurals amb Gong Li (Sorgo rojo i Ju dou) ambientats a la Xina anterior a la revolució. Films brillants, també van ser criticats pels que creuen que mostra una imatge exòtica, primitiva i atemporal de la Xina. Però tenen una dimensió al·legòrica on es va entreveure una critica a l'immobilisme del present del país, de la mateixa manera que la relació d'un senyor de la guerra amb les seves esposes i concubines a La linterna roja convidava a ser interpretat com una al·lusió a l'autoritarisme vigent.

De fet, Zhang Yimou va tenir problemes amb la censura i amb el govern xinès, que va voler impedir la projecció al festival de Canes de 1994 de Vivir, un relat de la Xina des de la guerra civil fins a la revolució cultural. Però, sobretot a partir de la fugida cap a l'acció vistosa i la llegenda, sembla haver esdevingut el cineasta xinès protegit pel règim.

Sempre són complicades les relacions de l'artista amb el poder, però aquest acostuma a preferir l'espectacle que evadeix de la realitat. I avui toca espectacle.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.