| |||||
|
dijous, 24 de juliol de 2008 > Quasi la meitat dels alumnes que acaben l'ESO no assoleixen el nivell bàsic d'anglès
El conseller d'Educació, Ernest Maragall, admet que els resultats de l'estudi són «millorables»MARCEL BARRERA. Barcelona Quasi la meitat dels alumnes un 47% que l'any 2006 van acabar l'Educació Secundària Obligatòria (ESO) no van assolir el nivell bàsic d'anglès, l'equivalent a l'A2 o el segon curs de l'Escola Oficial d'Idiomes (EOI), segons es desprèn d'un estudi realitzat a 1.481 alumnes d'ESO de 51 instituts i que va consistir en la capacitat que tenien els joves de 16 anys per entendre deu textos: cinc d'orals i cinc d'escrits. L'estudi, elaborat pel Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, indica que als millors instituts és allà on es donen els millors resultats, i que en expressió oral únicament un 41% dels alumnes arriben al nivell bàsic. El conseller d'Educació, Ernest Maragall, va admetre que els resultats de l'estudi eren «millorables».
«És millorable però no un desastre.» Amb aquesta expressió es va referir el conseller Ernest Maragall a l'estudi que avalua el nivell d'anglès dels alumnes quan acaben l'ensenyament obligatori, i que assenyala que només un 53% dels joves arriba, després de vuit anys aprenent anglès a l'institut, als nivells mínims si es posa el llistó en els barems de les EOI. A les escoles d'idiomes es considera aprovat si el percentatge d'encerts és d'un 65%, una mica per sobre del que apliquen les escoles, en què s'aprova amb un percentatge d'un 50% d'encerts. Si s'agafa aquest últim barem, el percentatge d'alumnes que assoleixen el nivell bàsic augmenta d'un 54,10% a un 82,30 en les proves de comprensió oral i d'un 51,80 a un 73,50 en les de comprensió lectora. El president del Consell d'Avaluació, Joaquim Prats, va subratllar ahir el fet que als instituts bons, el rendiment dels alumnes sigui 22 punts superior al dels alumnes dels instituts en què el funcionament és «millorable». Prats també es va referir al baix percentatge d'alumnes un 41% que assoleixen un nivell bàsic en expressió oral, i va dir que s'«ha d'anar a un anglès més comunicatiu». En aquest sentit, el conseller va dir que el pla d'impuls a les terceres llengües, que es va iniciar el 2007 i que preveu millorar les capacitats en anglès de 15.000 mestres de primària, afavorirà el nivell d'aquest idioma a les escoles catalanes. A més, pel conseller, el fet que a partir de l'any 2012 els alumnes de la selectivitat s'hagin d'examinar oralment d'anglès serà un «estimul» per als instituts. Les proves van consistir en cinc textos per avaluar la comprensió oral i altres cinc per a la lectora, amb diferents dificultats i, en total, els alumnes van respondre 50 preguntes. Segons els resultats de l'estudi complet, titulat La llengua anglesa en l'avaluació de l'ESO 2006 i que es pot consultar al web del Departament d'Educació, en comprensió oral, cinc de cada deu alumnes van comprendre idees bàsiques i generals i van saber deduir el significat a partir del context, mentre que en comprensió lectora quatre de cada deu van saber extreure els punts més importants d'un text i van reconèixer el significat del lèxic. L'estudi també confirma que com més nivell educatiu tenien els pares, el resultat de l'alumnat era més alt, i que els alumnes que van dir tenir expectatives i van assegurar que volen continuar els estudis fent batxillerat, van obtenir millors resultats que els alumnes d'altres grups. El nivell ocupacional també influeix en els resultats acadèmics, ja que segons es desprèn del treball els alumnes que tenen pares amb un nivell ocupacional alt o mitjà-alt va obtenir millors notes. D'altra banda, Maragall i Prats van coincidir a parlar de la importància que les televisions públiques emetin programes en anglès. «Si s'emetessin els dibuixos animats en llengua anglesa i els subtítols en català seria una classe meravellosa», va dir Prats. |
Percentatge d'alumnat de quart d'ESO que supera la prova de comprensió oral de llengua anglesa - 54,10 Percentatge d'alumnat que supera la prova de comprensió escrita de llengua anglesa - 51,80 Percentatge d'alumnat de quart d'ESO que supera la prova d'expressió de llengua anglesa - 41% Puntuació mitjana en comprensió oral de llengua anglesa en un centre de funcionament bo - 556 Puntuació mitjana en comprensió oral de llengua anglesa en un centre de funcionament millorable - 512 |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|