| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | diumenge, 19 de maig de 2024


dilluns, 7 de juliol de 2008
>

El distintiu del «CAT» al calaix

El govern espanyol de moment no mou fitxa en la proposta d'incorporar el distintiu autonòmic a les matrícules, i es refugia en la falta de consens entre les comunitats i en la dificultat d'arribar a un acord amb el sector automobilístic

N. PUYUELO. Barcelona


+ Adhesius que es van repartir en la campanya per posar el CAT a les matrícules. En el requadre, el nou model de placa que entrarà en vigor l'any que ve a l'Estat francès. Foto: EL PUNT

Portar el distintiu autonòmic a la matrícula del cotxe sembla una fita inassolible, tenint present que el govern espanyol es refugia en què és una proposta que només pot tirar endavant si hi ha el consens de totes les comunitats autonòmiques de l'Estat i l'aprovació del sector de l'automòbil. Dues condicions molt difícils de complir.



COMUNITATS EN CONTRA
Pel que fa al consens autonòmic, una enquesta, que va encarregar el Ministeri de l'Interior el 2005 a la direcció general de Trànsit (DGT) per saber l'opinió dels ciutadans, ja va mostrar que algunes comunitats autònomes ja en tenen prou de portar la E d'Espanya a la matrícula, d'altres no són tan reticents, i el País Basc no vol compartir el distintiu de la seva comunitat amb la E espanyola. El director de la DGT, Pere Navarro, insisteix, però, que cal «buscar l'acord generalitzat per tot l'Estat», però admet que trobar-lo «és complicat».

En arribar al govern espanyol Rodríguez Zapatero el 2004, el tripartit català va tornar a reivindicar posar el CAT a les matrícules –el 2000 el govern d'Aznar va imposar un disseny nou, en què es va perdre la referència de la demarcació i es va col·locar la E d'Espanya amb el símbol europeu– i es va presentar de manera conjunta una proposició no de llei al Parlament per reivindicar que es mostrés la pluralitat de l'Estat en la matriculació dels vehicles. Però la proposició no va arribar enlloc. Ni tan sols una moció que va aprovar el Senat a favor d'incorporar el distintiu autonòmic a les matrícules el 2004, i a la qual va donar suport el PSOE, va fer desencallar la proposta.

Ara en la segona legislatura de Rodríguez Zapatero, el ministre de l'Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba, s'ha compromès un cop més a estudiar la mesura. «Reconec que en els últims mesos no hem fet prou per avançar en aquest camí», va admetre, i va recordar que «és un tema que hauria de portar l'acord de totes les comunitats». El diputat del PSC a la comissió d'interior del Congrés, Joan Canongia, es va mostrar optimista amb el compromís de Rubalcaba, però va assenyalar que «on hi ha més reticència és en les empreses de lloguer de cotxes, ja que els revenedors de vehicles ja poden rematricular els cotxes». La diputada de CiU, Mercè Pigem, no es va mostrar tan favorable a trobar un consens. «Si no hi ha consens s'hauria de buscar una alternativa, com ara que dur el distintiu sigui optatiu.» «És un clàssic de les nostres reivindicacions i reclamem que es concreti quan es durà a terme en aquesta legislatura», va afegir Pigem. Segons el diputat d'ERC a la comissió d'Interior, Joan Ridao, la voluntat del govern espanyol d'incorporar els distintius autonòmics és «nul·la», ja que aconseguir el consens és «pràcticament impossible», i va anunciar que ERC presentarà una iniciativa parlamentària que reculli aquesta reivindicació al Congrés.



L'OPOSICIÓ DEL SECTOR
El sector automobilístic sempre s'ha mostrat contrari a incloure el distintiu autonòmic a les plaques de la matrícula, per les pèrdues econòmiques que els pot comportar als concessionaris de vehicles de segona mà, ja que els suposaria rematricular molts vehicles perquè alguns clients es neguen a dur matrícules d'algunes comunitats autonòmiques. Fonts consultades de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) per aquest diari es van negar a fer declaracions sobre aquesta qüestió, perquè van considerar que no és un tema d'«actualitat» ni tampoc que preocupi la gent.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>L'Estat francès opta per les regions

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.