A partir de quina edat és possible familiaritzar-se amb les noves tecnologies? I fins a quin punt la precocitat d'aquest primer contacte pot facilitar el desenvolupament d'unes certes habilitats per moure's en un món cada cop més marcat per la presència de la informàtica? El Parc d'Innovació de La Salle, el parvulari de La Salle Bonanova i Toshiba ja fa temps que treballen per treure l'entrellat a unes preguntes que són a punt de tenir resposta. Al setembre, es faran públics els resultats del projecte Màtic, el primer estudi europeu destinat a conèixer l'impacte de les noves tecnologies en l'aprenentatge de nens de tres anys.
A hores d'ara, quinze experts analitzen les dades recollides durant l'últim trimestre, en què un grup d'escolars del parvulari concertat de La Salle ha substituït les pissarres, els guixos i els llapis tradicionals per un entorn digital integrat per ordinadors portàtils amb pantalla tàctil coneguts com a Tablet PC, llapis òptics, un projector i una pantalla digital en una aula amb connexió sense fils a internet. Els primers resultats són esperonadors, segons va assegurar Ramon Ollé, president de l'escola de negocis de La Salle, durant la presentació de l'estudi. «Fa tot l'efecte que l'ús de la tecnologia a classe és un element motivador per als més petits.» Mercè Parcerisas, la directora del parvulari, és del mateix parer i destaca l'enorme facilitat amb què s'han adaptat al nou entorn escolar. «No tenen por a equivocar-se i a provar coses noves», afegeix Raquel Jorba, una de les mestres que ha participat en un projecte centrat en les matemàtiques. «Tots els conceptes de numeració i càlcul apresos s'han sustentat en suports tecnològics», segons Josep Maria Ramos, director de La Salle. Això vol dir que els nens no han perdut el contacte quotidià amb les pissarres tradicionals, el guix o els llapis de color.
MÉS POSSIBILITATS
El que més s'ha fet servir a classe és la Tablet PC i la pissarra digital, que ha permès mostrar als alumnes continguts que van molt més enllà dels que es poden oferir en una aula tradicional. «Intentem demostrar que existeix una millora en l'aprenentatge per part de l'alumne, i de productivitat per part dels mestres», assegura Xavier Pascual, un català que compagina la presidència de Toshiba a l'Estat espanyol amb la vicepresidència de la divisió de la companyia al sud d'Europa. El gegant informàtic ha jugat el paper de soci tecnològic en l'elaboració d'un estudi que, més enllà dels resultats que es donaran a conèixer al setembre, ja suposa una autèntica aproximació de l'educació del futur. «Iniciar nens de tres anys, que encara no saben llegir i escriure, en l'ús de les tecnologies pot accelerar la seva capacitat per aprendre», conclou Pascual. El Departament d'Educació, que té en marxa diversos projectes per afavorir l'ús de les noves tecnologies a primària i secundària, ja ha mostrat interès per conèixer de primera mà els resultats del projecte.