A mitjan febrer, un home va denunciar a la caserna de la Guàrdia Civil de Baena (Còrdova) que, a través d'un programa de descàrrega d'arxius a través d'internet, s'havia baixat un vídeo que contenia imatges d'una nena de quatre anys que era víctima d'abusos sexuals. El nom de l'arxiu no tenia res a veure amb el contingut de les imatges. A partir d'aquesta denúncia, la Guàrdia Civil va engegar una operació anomenada Diana per localitzar i identificar els autors i distribuïdors d'aquest vídeo. A partir de les indagacions, van descobrir una xarxa «àmplia i activa» de persones que viuen a l'Estat i que s'intercanvien aquesta mena d'arxius.
Els agents van detectar els ordinadors en què s'accedia a aquestes imatges i també van esbrinar qui eren les persones que els feien servir. En conseqüència, la Guàrdia Civil va establir un dispositiu coordinat en 21 demarcacions, en les quals es van escorcollar 41 habitatges. Es van detenir 14 persones i se'n van imputar 20 més per la seva suposada relació amb la xarxa. Entre els arrestats hi ha un càmera de la televisió local d'Avilés (Astúries) i un professor d'informàtica d'un ajuntament, segons va informar l'agència Efe. Els investigadors també van comissar un gran nombre d'ordinadors portàtils, CPU, discs durs, DVD i CD en què hi havia emmagatzemades més d'un milió d'imatges protagonitzades per menors d'edat que són agredits sexualment.
En el cas de les comarques gironines, la Guàrdia Civil va detenir dijous un home de 40 anys que viu en un municipi del Baix Empordà. El sospitós havia de declarar al jutjat de la Bisbal, perquè és el partit judicial que li pertoca pel lloc on l'havien arrestat. No obstant això, aquest jutjat es van inhibir a favor del de Baena, que s'encarrega de la investigació del cas. Els agents van escorcollar el domicili del detingut i li van comissar un ordinador portàtil i dos discs durs. Els investigadors estan convençuts que l'home no havia produït el material comissat. També a Catalunya, els agents van escorcollar cinc domicilis i van imputar dues persones a les comarques barcelonines. Les altres actuacions van ser a les demarcacions següents: Alacant, Cadis, Gijón, Granada, Guipúscoa, Osca, Las Palmas, Logronyo, Madrid, Màlaga, Múrcia, Pontevedra, Santander, Sevilla, Tenerife, València, Valladolid, Biscaia i Saragossa.
La investigació ha estat dirigida per especialistes de l'Equip de Delictes Informàtics i Tecnològics de la Guàrdia Civil de Còrdova, i en les detencions i escorcolls hi han participat 150 agents. Tots els detinguts i imputats han passat a disposició del jutjat de primera instància i instrucció de Baena.
UN DETINGUT A LA SELVA
En una altra operació contra la pornografia infantil, la Guàrdia Civil va detenir dimarts a la comarca de la Selva un home d'uns 35 anys. Els agents li van comissar un disc dur, en què es van trobar arxius amb imatges de menors víctimes d'abusos sexuals. Ahir, a l'hora de tancar aquesta edició, no se sabien més detalls sobre l'abast d'aquest operatiu.