| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 23 d'abril de 2024


divendres, 16 de maig de 2008
>

Quasi la meitat dels immigrats haurien de canviar d'escola per eliminar els guetos

El Síndic de Greuges denuncia que hi ha índexs més alts de segregació a les escoles que als municipis

MARCEL BARRERA. Barcelona
La segregació dels alumnes immigrats respecte dels autòctons, és a dir, la falta de cohesió social, és en el dia a dia de les escoles. El Síndic de Greuges posa per primera vegada xifres als guetos escolars i assenyala que per poder posar fi a la segregació, estancada des de l'any 2005 però molt elevada en alguns centres, caldria que el 45% dels alumnes immigrats de primària canviessin a escoles amb uns índex més baixos d'immigrats. Als instituts, el percentatge es rebaixa al 35% dels alumnes. En l'informe, que ahir va presentar Rafael Ribó, es denuncia la inacció del Departament d'Educació per lluitar contra el fenomen.


L'informe del Síndic de Greuges trenca un dels mites que hi havia fins ara respecte a la concentració d'alumnes immigrats als centres educatius. Àmpliament acceptat que hi ha escoles gueto perquè en el seu entorn social hi ha alts índexs d'immigració, el treball que ahir va lliurar Rafael Ribó al president del Parlament, Ernest Benach, destaca que la segregació que hi ha a molts centres educatius és superior a la del seu entorn més immediat. Una petita mostra. Els 20 municipis que tenen més segregació als carrers, com ara Olot, Roses, Calafell i Banyoles, no coincideixen en absolut amb els municipis on hi ha les escoles amb índexs més alts d'immigrats, que segons el treball del síndic –vegeu gràfic– són, entre d'altres, Barcelona, Reus i Viladecans.

«La segregació –s'assenyala en el treball– és un fenomen que no està exclusivament relacionat amb el fet migratori; existia abans de les onades més recents i se segueix reproduint en municipis amb percentatges relativament baixos de població immigrada.» Es pot fer molt més del que s'ha fet fins ara des del Departament d'Educació, ve a dir l'informe del síndic, que ahir va tornar a estirar les orelles al Departament d'Educació –ja ho va fer fa uns mesos amb la política de les llars d'infants– en dir que el departament «no aprofita prou el marge d'actuació» de què disposa per garantir la igualtat d'oportunitats. Ahir, l'adjunt al síndic Xavier Bonal, que ja fa anys que denuncia la poca decisió de l'administració en posar remei a aquest fenomen, va anar una mica més enllà i va dir que les polítiques que s'han aplicat en els últims anys han tendit a «agreujar» encara més la segregació dels alumnes immigrats a les escoles. En aquest sentit, Ribó va criticar que es creïn places en centres educatius a causa de la demanda dels pares quan en centres molt pròxims hi ha moltes vacants. Sense dir que existeixen en aquests moments escoles estigmatitzades per les famílies, l'informe sí que assenyala que «hi ha centres segregats que continuen especialitzant-se en escolaritzar la matrícula viva», és a dir, agafen els alumnes que arriben durant el curs.

La revista Presència inclou diumenge un reportatge sobre l'informe sobre la segregació escolar que el síndic va presentar al Parlament. La revista analitza l'informe dins del Quadern d'Educació, que Presència publica mensualment.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>El Síndic avala que es canviï d'escola alumnes immigrats

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.