Segons va reconèixer ahir el jurat dels premis, no ha estat fàcil triar un guanyador del guardó entre els trenta projectes presentats per 27 centres de tot Catalunya. Durant l'acte, a més, diferents membres de la fundació es van mostrar sorpresos i satisfets tant per la bona rebuda del premi en l'àmbit educatiu com per la qualitat dels projectes presentats. Dels trenta van triar quatre finalistes i d'aquests dos guanyadors. Van quedar a les portes de rebre el guardó el Centre Integrat Jacint Verdaguer de Sant Sadurní d'Anoia i l'IES Priorat de Falset. El conseller Maragall va avançar al jurat que l'any que ve «ho tindran més difícil» després d'assegurar que a les escoles i instituts de Catalunya «hi ha abundants demostracions d'excel·lència». Maragall va destacar la importància de comptar amb centres «amb personalitat pròpia» que són capaços de reaccionar, de vegades «malgrat l'administració», i donar resposta a noves situacions educatives. Pel conseller, el premi és un missatge d'«exigència» del Cercle d'Economia. El president electe del Cercle, Salvador Alemany, va defensar la importància de garantir una bona base educativa per poder tenir joves ben preparats que sàpiguen desenvolupar-se en un entorn competitiu. Va destacar la feina dels equips directius, mestres i alumnes que participen en el projectes innovadors, i va recordar que un dels reptes de la institució és acostar-se als joves. L'expresident Jordi Pujol, també present en l'acte, va mostrar-se crític amb l'evolució que ha seguit el sistema educatiu, i va afirmar que una de les coses que falla és «la ideologia pedagògica».
El director de l'IES El Pedró de l'Escala, Narcís Masmartí, va recordar que el projecte Tu pots!, destacat amb el premi, és una aposta per formar persones i inserir-les en la societat en aquest cas, en el món laboral que té el suport del Departament d'Educació, l'Ajuntament de l'Escala, les empreses de la zona i l'institut. En el cas de l'escola Vedruna, el jurat va destacar el treball que fan amb els nouvinguts i la relació que tenen amb l'entorn.