| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | diumenge, 5 de maig de 2024


divendres, 18 d'abril de 2008
>

Uns 3.000 mediadors ajuden a resoldre els conflictes a les escoles catalanes

Els alumnes de set escoles tarragonines expliquen les seves experiències en unes jornades a Reus

M. CARTAÑÀ. Reus
«La mediació evita mediacions.» Aquest va ser un dels arguments més repetits ahir durant la III Jornada de Mediació de Centres de Secundària que es va fer a l'IES Josep Tapiró de Reus i que es va convertir en un intercanvi d'experiències entre els professors i els alumnes d'instituts tarragonins que ja impulsen projectes de mediació entre iguals als instituts. Cada vegada hi ha més centres que incorporen aquesta figura i en aquests moments el Departament d'Educació calcula que n'hi ha 3.000 de repartits per escoles i instituts catalans. De les jornades es va concloure la necessitat d'estendre i «normalitzar» la mediació.


+ Mediadors dels IES Antoni Ballester, Joan Amigó, Salvador Vila-seca, Josep Tapiró, Mare de Déu de la Candelera, Narcís Oller i de l'IES Priorat que van explicar les seves experiències.

Des de centres en què la mediació es fa entre parelles d'alumnes fins a d'altres en què els grups els formen un alumne i un professor. O des d'instituts on només intervenen mediadors en els conflictes entre els alumnes fins a d'altres en què els mediadors també participen en la resolució dels problemes entre alumnes i professors. I des d'instituts en què la mediació es fa a l'hora del pati perquè ningú sàpiga qui són els afectats fins a d'altres en què, per tenir més temps, la fan en hores de classe. Les bases de la mediació són per a tots iguals, però cada institut varia l'aplicació i hi incorpora modificacions depenent de les febleses que hi detecta.

Les experiències de set instituts tarragonins es van posar ahir sobre la taula durant la III Jornada de Mediació de Centres de Secundària que es va fer a l'IES Josep Tapiró de Reus. Ilé Gomis, un dels alumnes d'aquest institut, ahir explicava l'experiència del seu centre: «Augmenta la confiança, la satisfacció i l'autoestima» de les persones que hi prenen part. Però com a punts febles del projecte hi ha «la difusió del servei, el desconeixement que en tenen els professors nous i la participació de pocs nois», deia Tamara Gordillo, una altra de les mediadores de l'IES. I si en aquest centre ja fa alguns cursos que la iniciativa s'ha posat en marxa, a l'IES Narcís Oller de Valls aquest ha estat el primer curs en què s'ha implantat la figura dels mediadors, i ja han atès dotze casos. En aquest institut, la mediació la fan un alumne i un professor, i consideren que encara fa falta «una mica de coneixement», perquè els alumnes s'animin a resoldre els conflictes a través de la mediació. Són 25 mediadors: dotze professors, deu alumnes, una mare i un conserge. Els mediadors de l'institut deien ahir que per a ells la iniciativa «ha estat molt útil», i no només per poder ajudar els altres a solucionar els problemes, sinó també per a ells mateixos, ja que han après a solucionar els seus problemes.

De fet, Pere Aled, el responsable del programa de mediació escolar del Departament d'Educació, deia ahir que la mediació «no és només per a l'escola, és per a la vida», i explicava que a Catalunya ja hi ha més de 3.000 alumnes que ho són: «la mediació evita mediacions», ja que els participants aprenen –deia– una nova manera de superar els conflictes.

Tot i que cada centre adapta la mediació, aquesta es basa a resoldre problemes entre dos alumnes –principalment– utilitzant la paraula. Els mediadors, que han fet un crèdit variable per formar-se, no prenen part del conflicte, ni jutgen, ni sancionen ni aconsellen, sinó que escolten les versions i han de ser prou hàbils perquè siguin els mateixos alumnes els que trobin la solució. Cada centre té un grup de mediadors que són requerits directament pels alumnes, pels professors o bé a petició dels alumnes a través d'una bústia on demanen la seva intervenció, com passa a l'IES Mare de Déu de la Candelera de l'Ametlla, el Joan Amigó de l'Espluga o el Priorat. Alumnes i professors creuen que ha de passar temps per normalitzar la mediació i diuen que cal difusió perquè els escolars confiïn en el servei, que és totalment confidencial.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.