| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 29 de març de 2024


dissabte, 23 de febrer de 2008
>

A la universitat, passant per Mart

La UPC organitza tallers per despertar l'interès científic dels estudiants de secundària

M. ALTIMIRA. Barcelona

+ A la imatge, un grup d'estudiants simulen el llançament d'un coet. Foto: JUANMA RAMOS.

«Si volem viure a Mart hem de crear una atmosfera artificial», assegura Miquel Soler, un estudiant de l'IES Pompeu Fabra de Badalona. «Per aconseguir-ho, seria necessari fer un gran esforç tecnològic i abastir el planeta de recursos que permetin la supervivència», precisa Omar Shihadeh, alumne del mateix centre i convençut de la seva vocació d'enginyer aeronàutic. Soler i Shihadeh són dos dels 25 alumnes que participen en el projecte Baetulo XXI, És possible una colònia humana al planeta Mart?, una iniciativa conjunta de l'Ajuntament de Badalona, la Generalitat i la Universitat Politècnica de Catalunya que pretén, mitjançant l'estudi sobre la viabilitat d'habitar aquest planeta del sistema solar, incrementar l'interès dels joves per la ciència i reduir el risc d'abandonament escolar. El projecte, en què participen un total de sis centres d'estudis de secundària de Badalona, es realitza al campus del Baix Llobregat de la UPC, situat a Castelldefels.

Jordi Berenguer, delegat del rector de la UPC, va assegurar que la iniciativa pretén combatre la reducció del nombre d'inscripcions d'alumnes a les carreres científiques i el fet que més del 30% dels estudiants d'ESO no acabin l'educació obligatòria.

Com es pot aconseguir oxigen a Mart? Quins són els aliments imprescindibles per a la supervivència humana? I com es podria controlar en una hipotètica colònia humana a Mart si les reserves d'aigua arriben al límit o si la temperatura està excedint els nivells adequats? Els tallers, en què es treballen conceptes aeronàutics, de les telecomunicacions i de la gestió dels residus i s'estudien sistemes de producció d'energia, d'aliments, de materials i d'oxigen, tenen una durada de 12 hores (dividides en quatre sessions) i acaben el 7 de març vinent.



COETS I HIVERNACLES


La simulació de la propulsió d'un coet a partir de la reacció entre el bicarbonat de sodi i el vinagre continguts dins d'una ampolla d'aigua (amb la disfressa d'astronauta inclosa) i l'estudi, en un hivernacle, sobre la manera com les taxes de fotosíntesi canvien les condicions ambientals són dos dels experiments que han permès que aquests adolescents puguin descobrir els secrets de la ciència.

«Els alumnes estan molt il·lusionats», assegura Fernando Carceller, professor de biologia de l'IES Pompeu Fabra. Aquesta petita immersió en el món de l'educació superior, diu Carceller, els prepara per al batxillerat (la immensa majoria encara cursen l'ESO) i els ajuda a fer-se una idea del que els espera després de l'institut. O dit d'una altra manera, els permet acostar-se a la universitat per mitjà de la seva recerca sobre el planeta Mart.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Desperten l'interès científic entre els joves de Badalona

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.