| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 23 d'abril de 2024


dimecres, 13 de febrer de 2008
>

Ryanair estableix la segona base a l'aeroport de Reus i dobla les rutes

L'acord institucional permet l'enllaç amb París i deixa per al 2009 les destinacions italianes i nòrdiques

EVA POMARES. Reus
Després de més d'un any de negociacions, Ryanair, la Generalitat i les institucions del Camp van anunciar ahir la instal·lació de la segona base operativa de l'aerolínia a Catalunya a l'aeroport de Reus, tal com ja va avançar El Punt. L'acord permetrà fer créixer en un milió de passatgers l'activitat de l'aeroport, i obrir fins a onze destinacions més en tres anys. A partir de l'octubre vinent, ja es podrà volar a París, Sevilla, Santiago, Santander i Palma, i, al juny, a Birmingham. A banda, es mantenen les destinacions actuals al Regne Unit i Frankfurt. Ryanair rebrà a canvi 8,2 milions de les institucions catalanes fins al 2010.


+ O'Leary, darrere el cor, no va desaprofitar l'ocasió d'anunciar l'oferta promocional de vols des de Reus. Foto: JUDIT FERNÀNDEZ.

El president de la companyia, Michael O'Leary, va declarar ahir: «Són temps excitants per a Reus. L'aeroport està millorant les instal·lacions i s'obrirà una terminal nova d'arribades que esperem que obri una era de creixement i millori el servei per a milions de passatgers.» Ryanair hi instal·larà dos avions, que haurien de ser quatre o cinc fins al 2010.

La base operativa permetrà passar dels 48 vols actuals als 51 l'abril que ve, que s'hauran incrementat fins a 63 a l'hivern i 93 a l'estiu quan acabi el conveni el 2010. L'aplicació de l'acord és progressiu: Ryanair començarà a volar a Birmingham al juny, i a l'octubre, a París, Santander, Palma, Santiago de Compostel·la i Sevilla. Ara ja ho fa a Dublín, Frankfurt, Glasgow, Liverpool i a dos aeroports londinencs. La comercialització de les noves rutes començarà dijous vinent. L'ampliació a més destinacions internacionals encara haurà d'esperar una mica. «Els països nòrdics i les ciutats italianes són prioritaris», va dir el secretari general per a la Mobilitat, Manel Nadal. Segons el govern, l'acord inclou també Estocolm, Oslo, Brussel·les, Roma, Milà i Dusseldorf. Michael O'Leary no va concretar ahir tant, però va assegurar: «El 2009 hem de decidir sobre les bases a Itàlia, en funció de tenir més avions. D'aquí a dos o tres mesos, anunciarem més destinacions des de Reus, especialment a ciutats italianes.» El creixement de Ryanair està condicionat pels terminis de lliurament de naus de la fabricant Boeing, a la qual ha comprat 110 avions. Ryanair també estudia la viabilitat d'obrir ruta amb el Marroc a l'hivern –«per l'interès del mercat català»– i a Àustria, en paral·lel a l'establiment de més vols estatals (com ara Jerez), que en faciliti l'operativa. La possibilitat de Madrid és més dubtosa: «No hi estem tan interessants, però ja ho veurem si aconseguim més drets de vols (slots) tant a Madrid com a Reus.»

A més, la Generalitat considera que amb l'alta velocitat la connectivitat ja hi està assegurada.


El desembre passat el 41% dels viatgers que van volar a algun aeroport estatal van fer-ho en una línia de baix cost, un 35% més que l'any anterior. Ryanair, la primera aerolínia en transport a Europa, va acaparar el 28% d'aquests viatges. Tot fa pensar que les companyies tradicionals –que van perdre un 4% dels viatgers el 2007– acabaran dedicant-se al llarg recorregut. A Reus, la quota de Ryanair és ja del 58% del total de viatgers. «No podem quedar fora d'aquesta tendència», va dir el gerent del Patronat de Turisme de la Diputació, Octavi Bono. Malgrat això, continuaran col·laborant amb els principals operadors de vols xàrter. El sector turístic tarragoní vol mantenir els xàrters, que els asseguren molts clients en mercats com ara el britànic.

El 2002, Ryanair va posar la primera base operativa catalana a l'aeroport de Girona, que s'ha demostrat un factor essencial per explicar el gran creixement en nombre d'usuaris (un 550% i 4 milions de passatgers) i destinacions (mig centenar). Ara és l'oportunitat de Reus per deixar enrere els creixements negatius i fer un salt espectacular a partir dels nous vols de Ryanair i les inversions en infraestructures aeroportuàries, que acumulen 200 milions fins al 2011. La subvenció anual a Ryanair és de 2.750.000 euros, que aporten Generalitat (1.750.000) i Diputació de Tarragona (500.000); i els altres 500.000 euros, entre les tres cambres de comerç del Camp, els ajuntaments de Reus, Tarragona, Salou, Cambrils i Vila-seca, el port de Tarragona, l'Associació d'Hoteleria de la Província de Tarragona i la Unió de Botiguers de Reus. Amb aquesta inversió tant el govern com les institucions locals volen donar un «impuls» definitiu a un aeroport que ha de donar servei a la segona àrea metropolitana de Catalunya. Alhora es vol atraure més turistes de mercats amb fort potencial, com ara el francès i el nòrdic. Un estudi de l'activitat de les companyies de baix cost a l'aeroport de Reus destaca que, entre el 2004 i el 2007, el nombre de turistes que es queden a la Costa Daurada ha passat dels 85.000 als 189.000. El nombre de pernoctacions d'aquests visitants va incrementar-se de 599.000 a 1.428.000.



L'INTERÈS PER LLEIDA
Manel Nadal no va desaprofitar l'ocasió per instar Ryanair a obrir una base operativa nova a l'aeroport d'Alguaire. Ryanair no ho descarta d'entrada: «Si tenim avions a tres aeroports londinencs, no veig cap raó per no fer-ho a Catalunya», va dir Michael O'Leary.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>L'aeroport de Reus s'enlaira

>Ryanair s'estableix a Reus

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.