| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 14 de maig de 2024


dimecres, 13 de febrer de 2008
>

El govern català i l'estatal tanquen 787 milions més d'inversió i prioritzen rodalies

L'acord, però, no preveu la rebaixa de peatges ni concreta molts dels projectes que la Generalitat havia presentat a l'Estat

ANNA SERRANO. Barcelona
Dels 905 milions d'inversió en infraestructures del pressupost estatal que quedaven per assignar, un total de 787 ja tenen destinació. La van tancar ahir els governs català i estatal en la reunió de la subcomissió d'infraestructures celebrada a Madrid. L'acord final no té gaire res a veure amb la proposta detallada que havia presentat l'executiu català, en la qual es prioritzava la rebaixa de peatges. Els dos governs han fet prevaler la inversió en la xarxa ferroviària –bàsicament la millora de les estacions– i obres en carreteres com ara la connexió del cinturó del litoral amb la C-32 i la variant de Gerri de la Sal. Els 787 milions acordats ahir se sumen als 3.742 territorialitzats del pressupost estatal d'aquest any. I encara queden pendents de destinar 118 milions.


+ El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ahir, a la subcomissió d'infraestructures. / Foto: ACN ROGER PI

El govern havia presentat una proposta d'inversions per valor de 1.245 milions d'euros perquè l'executiu estatal tingués marge per elegir els projectes per cobrir els 905 milions d'inversió en infraestructures del pressupost estatal del 2008 encara sense assignar. Tot i que ahir no van arribar a un acord complet, en la reunió de la subcomissió d'infraestructures, els governs català i estatal van tancar la destinació de 787 milions, «més d'un 80%» dels 905 milions. La valoració del govern català és satisfactòria. El conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, insistia que les dades es posessin en relació amb els 4.506 milions que l'Estat invertirà en infraestructures a Catalunya el 2008 gràcies a la metodologia pactada per Antoni Castells i Pedro Solbes per aplicar la disposició addicional tercera de l'Estatut. «Hem acordat reduir el dèficit històric en 787 milions», celebrava el conseller. Havia presidit la reunió amb el secretari d'estat de Cooperació Territorial, Fernando Puig de la Bellacasa. L'acord, però, és molt menys concret que la proposta d'inversió que havia presentat el govern català i no inclou la rebaixa de peatges que s'havia prioritzat. Un terç dels diners (250 milions) aniran a parar a la millora de la xarxa ferroviària, a augmentar la seguretat i modernitzar les estacions, però no hi apareixen ni el desdoblament de la línia Barcelona-Vic ni l'orbital Vilanova-Mataró. Quant a carreteres, es destinaran 105 milions –i aquí hi ha concreció– a la connexió del cinturó del litoral de Barcelona amb la C-32, el tram Medinyà-Orriols de l'A-2 i la variant de Gerri de la Sal. Ha desaparegut, però, la ronda del Vallès –el quart cinturó– que constava en el document del govern. Els 168 milions acordats del Ministeri de Medi Ambient –160 a través d'un conveni amb la Generalitat– se centraran en obres del cicle de l'aigua –no es parla de la dessalinitzadora de Barcelona–, mentre que els 135 d'Educació i Ciència són per a obres del Centre Superior d'Investigacions Científiques, inversions per a l'ITER, projectes de nanotecnologia i formació d'investigadors. Els 70 milions d'Agricultura aniran a regadius i actuacions a la presa de Colomers, el delta de l'Ebre i el molí de Pals, i els 59 d'Indústria s'invertiran en promoció comercial i internacionalització de les empreses a través de l'Institut de Comerç Exterior i a la implantació del pla Avanza. Amb l'acord d'ahir, queden uns 118 milions pendents d'assignació dins el pressupost del 2008.



PLA CATALUNYA 2013
La reunió es va centrar exclusivament en els 905 milions sense destinació, però no va abordar els projectes als quals es destinaran els 35.000 milions que es deriven del pacte Solbes-Castells per aplicar la disposició addicional tercera de l'Estatut fins al 2013. El govern espera abordar el pla Catalunya 2007-2013 en una altra convocatòria, encara per concretar. L'executiu català hi presentarà –com ha fet en aquest cas– un llistat de projectes que «poden arribar més enllà» dels diners pactats.




Foment: 355 milions - 250 a la xarxa ferroviària, 125 a augmentar seguretat i 125 per a la modernització i millora d'estacions.
- 105 a carreteres, tram de Medinyà-Orriols (Bàscara) de l'A-2, variant de Gerri de la Sal (N-260) i la connexió del cinturó del litoral amb la C-32.

M. Ambient: 168,8 M - Obres del cicle de l'aigua i finançament del projecte de proveïment des de l'embassament de Rialp.

Educació: 134,85 M - Obres relacionades amb el Centre Superior d'Investigacions Científiques, projectes de nanotecnologia...

Agricultura: 69,43 M - Inversions en regadius, actuacions a la presa de Colomers, el delta de l'Ebre i el molí de Pals.

Indústria: 58,95 M - Destinats a la promoció comercial i internacionalització de les empreses.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>L'esperit del 12 de febrer

>Álvarez no convoca l'alcalde Hereu en la visita a Barcelona ni li comunica personalment la data d'arribada del TAV

>El TAV entrarà en servei el 20 de febrer

>Estudien la implantació de regionals d'alta velocitat

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.