El brasiler Jose Padilha va sacsejar ahir la Berlinale amb Tropa de Elite, una immersió en la guerra de les faveles des de la perspectiva policial, en què es fonen la denúncia i la identificació amb uns agents que combaten la violència amb més violència i alimenten l'espiral de corrupció. Tropa de Elite arrenca dels preparatius per al viatge de Joan Pau II a Rio de Janeiro, el 1997, i l'operació neteja que provoca el propòsit del Papa de visitar un bisbe en una favela. La càmera de Padilha es converteix en l'ombra del cos encarregat de la missió. Des d'aquesta perspectiva narra tant la batalla contra les bandes que controlen la zona com contra la pròpia corrupció policial. «Al Brasil tenim una policia corrupta, que assassina i extorqueix i a la qual el poble odia», va explicar ahir el director, deixant clar el seu distanciament cap a un cos que primer dispara i després pregunta qui és el traficant i qui l'estudiant.
També ahir, Doris Dörrie va presentar una família alemanya-tipus a Kirschblüten, un film de ritme lent que aborda el gran tema de la incomunicació. Un home, magníficament interpretat per Elmar Wepper, que envidua i comença, a partir de la desesperació per la pèrdua, un viatge al Japó, el país que la seva dona sempre va voler visitar i on viu un dels seus fills. Va tancar la jornada Sparrow, de Johnnie To, un recorregut per Hong-Kong de la mà d'un quartet de carteristes.