| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 25 d'abril de 2024


diumenge, 10 de febrer de 2008
>

Terrassa i Sabadell tindran un tren dels FGC cada sis minuts i Sant Cugat cada dos

Les freqüències d'hora punta també afavoriran Gràcia, d'on sortirà un comboi cada minut i mig el 2012

XAVIER MIRÓ. Barcelona
Un tren dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) unirà Barcelona amb Sant Cugat cada dos minuts, i amb Terrassa i Sabadell cada sis minuts, quan estigui construïda la cua de maniobres de plaça de Catalunya, que permetrà operar 40 trens en una hora, mentre que avui només en poden sortir entre 31 i 33. És el model de metro que FGC va posar en servei ahir a la línia del Llobregat i que haurà d'esperar fins al 2012 en la del Vallès, quan els passatgers disposaran d'un tren cada minut i mig de Catalunya a Gràcia, i cada dos minuts de Catalunya a Sarrià. Tenint en compte que l'estudi informatiu de la cua de maniobres de Catalunya encara no està acabat, el Departament de Política Territorial admet que el termini del 2012 és ajustat, però confia que es pugui complir.



El metro comarcal dels FGC a les línies d'Igualada i Manresa ja és una realitat des d'ahir. Les dues capitals tenien fins divendres un tren cada hora, i ara en tenen un cada vint minuts entre les 7 i les 9 del matí, i Martorell ha passat de tenir-ne un cada deu minuts a disposar d'un viatge cada cinc minuts. L'increment de les freqüències en hora punta fins a apropar-les a les del metro ha estat possible pel desdoblament de les vies en 20 quilòmetres entre Sant Boi i Martorell, així com per la construcció d'una variant entre Martorell-Vila i Martorell-Enllaç, la supressió de catorze passos a nivell entre Barcelona i Martorell, i l'habilitació d'encreuaments a Vilanova del Camí, Capellades i Olesa de Montserrat en els trams de via única dels ramals de l'Anoia i el Bages.

Per al metro comarcal del Vallès, però, caldrà esperar quatre anys més si no es presenten retards imprevistos en el calendari amb què treballa el govern català. Perquè a plaça de Catalunya s'ha de construir un túnel que permeti maniobrar un tren cada minut i mig, quan avui només se'n pot llançar un cada dos minuts per la configuració actual de les vies. El projecte de la cua de maniobres que permet més connexions entre les vies encara no està acabat. Tot i que admet que qualsevol obstacle constructiu podria fer ajornar la posada en servei, la secretaria per a la Mobilitat de la Generalitat manté l'actual calendari del 2012.

Aquell any els passatgers que circularan entre Barcelona i Terrassa i Sabadell seran els que notaran una millora més important pel que fa a la freqüència de pas de trens en les hores punta. Avui, de les set a les nou del matí dels dies laborals, els usuaris de Terrassa i Sabadell han d'esperar entre deu i dotze minuts per disposar d'un segon tren cap a Barcelona si han perdut el primer. En direcció al Vallès, els usuaris que pugen de la plaça de Catalunya han d'esperar-ne dotze. Amb la posada en marxa de les freqüències de metro, el 2012 hi haurà un tren cada sis minuts en ambdós sentits durant les hores punta. Entre Sant Cugat del Vallès i Barcelona hi haurà un servei cada dos minuts, mentre que la freqüència de pas actual se situa al voltant dels tres minuts i mig en hora punta.



40 TRENS EN UNA HORA A PLAÇA DE CATALUNYA


Entre plaça de Catalunya i Rubí es passarà a una freqüència regular de pas d'un tren cada quatre minuts, mentre que avui els temps d'espera són de gairebé cinc minuts de baixada a Barcelona però de deu en el cas de pujada des de la capital. Això serà possible perquè de la trentena de combois que avui poden maniobrar a plaça de Catalunya en hora punta s'arribarà als quaranta. Entre Gràcia i plaça de Catalunya hi haurà 40 trens cada hora, mentre que fins a Sarrià i fins a Sant Cugat n'arribaran 30 cada hora, perquè deu es desviaran cap al ramal de l'avinguda del Tibidabo. Terrassa i Sabadell tenen avui entre cinc i set trens en una hora fins a Barcelona, i amb la cua de maniobres de Catalunya en tindran deu en cada sentit. Encara que serà el nou túnel de plaça de Catalunya el que permetrà incrementar les freqüències fins a les del metro, el salt endavant del servei també inclou tres noves estacions a Terrassa i quatre a Sabadell, així com l'arribada de la línia fins a Castellar del Vallès amb dues estacions. La Generalitat calcula que el fet de poder operar un tren cada minut i mig a l'estació terminal de Barcelona permetrà augmentar la capacitat del corredor en un 33% de passatgers. Pel que fa als objectius de qualitat en relació amb el temps de viatge dempeus, a la disponibilitat de seients i al grau d'atapeïment del comboi, la direcció general de Transport Terrestre situa en 347.303 les places per quilòmetre en hora punta a les línies del Vallès, una xifra que representa un aprofitament global dels combois de prop del 46%. D'aquestes places, 178.227 correspondran als seients per quilòmetre i 169.076 als viatgers drets. El grau més elevat d'aprofitament dels espais es calcula en el cas de l'itinerari entre Barcelona i Sant Cugat, que, amb un índex del 55%, se situaria en més de 2.200 places per quilòmetre en hora punta.

Pel que fa a la línia del Llobregat, en l'horitzó del 2012, el pla d'infraestructures del transport de Catalunya també preveu l'adaptació a passatgers i al model de tren tramvia dels ramals que avui només s'utilitzen per a mercaderies entre Manresa i les poblacions de Súria i Sallent.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Estudi informatiu del túnel de maniobres enguany

>El nou metro del Baix Llobregat

>Terrassa i Sabadell tindran un tren dels FGC cada sis minuts, i Sant Cugat, cada dos, el 2012

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.