| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 29 de març de 2024


dimecres, 6 de febrer de 2008
>

Els pobles petits de la Selva accepten pagar pel transport escolar urbà però els grans continuen negant-s'hi

Educació garanteix els mateixos diners, que són per al servei obligatori

SÒNIA DA SILVA. / A.P. D.B.. Santa Coloma de Farners
Els municipis petits de la Selva estan d'acord a participar en el finançament del transport escolar urbà, que ofereix el Consell Comarcal i que fins ara pagava Educació. Són pobles com Hostalric, Riudarenes, Vilobí o Sant Feliu de Buixalleu, als quals els correspon pagar una part ínfima en comparació amb altres pobles –en alguns casos han d'aportar 200 euros–. Educació ha negat que deixi de pagar res. Sosté que fa una aportació pel servei obligatori i que el Consell la distribueix com vol.


Fa pocs dies, el Boletín Oficial del Estado aprovava les xifres dels padrons d'habitants dels municipis de tot l'Estat. Les dades són molt eloqüents i evidencien una evolució espectacular de la Selva en relació amb la resta del país. El creixement demogràfic de Catalunya en els darrers deu anys ha estat del 17%, el de les comarques gironines, del 30%, i el de la comarca de la Selva, de més del 44%. En municipis concrets com Sils, Vidreres, Maçanet o Caldes, el creixement ha estat espectacular: d'entre el 50 i el 80%. Aquestes xifres són arguments que des del Consell Comarcal de la Selva hem esgrimit davant la conselleria d'Educació quan hem anat a negociar els continguts econòmics del conveni signat entre les dues institucions per a la gestió dels serveis de transport escolar i ajudes individuals de menjador.

En aquest àmbit, actualment encara estan en vigor uns decrets de l'any 1996, que fa més de cinc anys que s'estan intentant actualitzar i que són els que de manera clara perjudiquen comarques com ara la Selva, amb unes característiques específiques de població i localització dels alumnes. La llei preveu que tinguin transport escolar gratuït els usuaris que resideixin en municipis on no hi hagi centre d'ensenyament adequat al seu nivell. O sigui que pots viure a 500 metres de l'escola, i si és en un altre municipi tens dret a transport (i menjador) gratuït. Però també pot ser que visquis a 15 quilòmetres de distància de l'escola i no tinguis dret ni a transport ni a menjador gratuïts, com passa a més 50 escolars de Riudarenes.

Ja fa anys que diverses institucions, entre elles, el Consell Comarcal de la Selva, reclamen que hi hagi una regulació del decret de menjador i transport escolar especialment pel que afecta a la gratuïtat d'aquests serveis. La normativa que hauria de regir seria la de garantir al màxim que tots els alumnes de Catalunya que tenen una distància important des del seu domicili al centre tinguessin transport públic a l'abast, amb independència de si és al mateix municipi o no. El que ha de quedar clar és que el transport escolar és un servei vers els escolars i també vers la societat, ja que el cost social, familiar i fins i tot ecològic de desplaçar cada matí 1.500 nens i nenes en bus escolar és força inferior a fer-ho en vehicles particulars.

I aquesta és la realitat de la Selva: tenim més de 1.500 nens i nenes que resideixen majoritàriament en urbanitzacions, que tenen distància d'entre cinc i vint quilòmetres des del domicili a l'escola, que per decisió del govern català es veuran obligats a pagar per un servei de transport escolar que fins ara gaudien de manera gratuïta.

El Departament d'Educació considera que el transport no obligatori és una de les partides que es poden retallar i a la comarca de la Selva, als municipis i habitants de la comarca, ens toca assumir aquesta retallada de pressupost. No s'ha tingut en compte la realitat del nostre territori ni s'ha vist quina és la realitat demogràfica de la Selva, ni els creixements que tenim, ni les disfuncions que pot generar una decisió d'aquest tipus. No han volgut fer cas dels nostres arguments, no els han volgut estudiar, ni tan sols han volgut assumir els compromisos acceptats per anteriors governs de la Generalitat.

I la cosa està així: el pròxim dia 22 d'abril els nens i nenes dels pobles de la Selva deixaran de tenir transport gratuït per a les urbanitzacions i pobles de fora del nucli urbà central. La Generalitat deixarà de pagar el transport en bus dels nens i nenes que estudien primària i resideixen a: Aiguaviva Park, Salitja, Residencial Park, Aigüesbones, Llac del Cigne, Touring Club, Can Fornaca, Santa Coloma Residencial, Mas Altaba, Terrafortuna, Malavella Park, Sant Dalmai... Tot per culpa d'unes discriminacions absurdes i incoherents entre els habitants del país que perjudiquen de manera clara algunes comarques, entre les quals, la de la Selva .


El transport escolar urbà no és obligatori i l'usen els alumnes que viuen a les urbanitzacions i als nuclis disseminats del mateix municipi on hi ha l'escola. En números globals, el transport escolar a la Selva –que inclou l'urbà, que no és obligatori que sigui finançat, i l'interurbà, que sí ho és– costa 2,4 milions anuals. La Generalitat n'aporta 2 milions. En concret, el transport escolar urbà l'utilitzen 1.584 nens de dotze municipis. Té un cost de 905.000 euros, dels quals 501.000 ja estan coberts amb l'ajut de la Generalitat. Per tant, hi ha un descobert de 400.000 euros que fins ara l'acabava aportant Educació. El Consell Comarcal, com a gestor del servei, ha instat els ajuntaments a fer una aportació econòmica o, si no, es clausurarà el servei a finals d'abril. Els municipis petits ho han acceptat. S'ha de tenir en compte que, en tenir menys usuaris del servei, la quantitat que se'ls reclama és menor. A Sant Feliu de Buixalleu, per exemple, es transporta 8 nens i l'Ajuntament ha de pagar 200 euros. En canvi, a Caldes hi ha més de 300 usuaris i la xifra puja a 30.000 euros. I els municipis grans s'hi han negat.

Per la seva banda, fonts del Departament d'Educació van explicar que es transfereix els fons al Consell per cobrir el transport obligatori, i que aquest servei continuarà garantit. El que passa és que en el cas de la Selva, aquests diners s'utilitzen tant per al transport obligatori com per al que no ho és, cosa que no passa en altres comarques. De fet, en cap dels altres Consells consultats per aquest diari es produeix aquesta situació. Per exemple, a l'Alt Empordà el Consell assumeix el servei obligatori però, en canvi, l'opcional el paga cada municipi. A la Garrotxa o al Gironès tampoc es preveuen problemes.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Els pobles petits de la Selva accepten pagar pel bus escolar urbà

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.