| |||||
|
dilluns, 4 de febrer de 2008 > Hores de física i química al nou batxillerat
JOSEP-ÀNGEL MARÍN, LA CAVA (BAIX EBRE).. Sóc professor de física i química a l'IES Deltebre (Baix Ebre) i resulta que m'han arribat informacions segons les quals el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya està rebent fortes pressions perquè no redueixi el nombre d'hores de català i de castellà al nou batxillerat, o sigui, per tal que no hi augmenti el nombre d'hores de física i química. Davant d'aquest fet, un hom pregunta com pot haver-hi algú que demani això quan: a) Als centres educatius de Catalunya, els i les alumnes estudien català des de l'etapa de l'educació infantil i castellà des de l'etapa de l'educació primària, mentre que la física i la química comencen a estudiar-se, amb un cert nivell científic, a 3r d'ESO, uns 12 anys més tard! si prenem com a referència el català. b) La majoria de professors de física i química de Catalunya impartim les nostres classes en català i, per tant, també ensenyem als alumnes i a les alumnes a parlar, escriure i el més important a pensar en català. c) És tan difícil ensenyar als alumnes i a les alumnes a mirar científicament els/les alumnes tenen idees i creences que, encara que siguin incorrectes des d'un punt de vista científic, els resulten útils a la vida perquè els permeten d'interaccionar amb èxit amb el món i, per tant, costa molt de motivar l'alumnat envers la física i la química. d) A les carreres universitàries de física i química d'universitats catalanes i també a les d'enginyeria cada cop es matriculen menys alumnes i, a més, els pocs que hi arriben ho fan amb uns nivells de física i química força baixos. La culpa és d'un currículum, per al batxillerat cientificotecnològic, en què el nombre d'hores de física i química és baixíssim i dificulta donar el temari a un ritme adequat al de l'alumnat i també la realització de pràctiques de laboratori, o sigui, que dificulta allò que més motiva els i les alumnes envers l'aprenentatge de la física i la química. e) Hi ha tant d'analfabetisme científic a la nostra societat, una societat altament tecnificada i, per tant, fonamentada en la ciència! Per tot això i per tal que la nostra societat sigui ben alfabetitzada científicament i, a més, tingui uns bons científics i unes bones científiques, la física i la química al nou batxillerat haurien de tenir no quatre sinó cinc hores setmanals i, per tant, hem d'aturar les pressions esmentades al principi d'aquest escrit, unes pressions que, a més d'irresponsables, provenen de la ignorància més absoluta. |
|