| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 7 de maig de 2024


dilluns, 4 de febrer de 2008
>

Rodalies fins a Tarragona i Lloret

Una entitat proposa un pla per millorar la xarxa actual en sis anys amb set milions d'euros, i rep el suport d'ERC i ICV-EUiA

PAULA MERCADÉ. Barcelona
L'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) detalla en el pla Tren 2014 les actuacions que s'haurien de fer en la xarxa ferroviària actual per aconseguir que donés un bon servei a tot el territori. Millorant algunes línies, perllongant-ne d'altres i creant-ne alguna de nova, el servei de rodalies podria arribar a les demarcacions de Girona, Tarragona i Lleida. En el document, la PTP també proposa potenciar els regionals i aprofitar la línia d'alta velocitat per connectar les ciutats més importants de Catalunya. El pressupost total –de set milions d'euros– i els terminis d'execució –de sis anys– són molt ajustats en comparació amb algunes promeses electorals. L'entitat espera que tots els partits es facin seu aquest pla, com ja han fet ICV i ERC.


El govern té previst gastar-se set milions d'euros per fer l'eix transversal ferroviari que en un futur unirà Lleida amb Girona passant per Manresa. Aquest projecte no se sap quan serà una realitat perquè ni tan sols no s'ha començat a executar. Amb el mateix pressupost, set milions d'euros, i en un termini màxim de sis anys es podria millorar la xarxa ferroviària actual, segons es desprèn del pla Tren 2014, elaborat per la PTP. El document proposa remodelar i perllongar línies existents, així com crear-ne algunes de noves amb l'objectiu de dotar tot el territori d'un «bon servei ferroviari». La PTP calcula que en total s'haurien de quadruplicar 60 km de via, duplicar-ne 100 més i construir-ne 400 de nous. Totes aquestes iniciatives parteixen de les «necessitats actuals» i beneficiarien el 94 per cent dels catalans.

La xarxa actual no tan sols està saturada sinó que també està «desaprofitada, com reconeixen alguns gestors ferroviaris», expliquen des de l'associació. «Té un excés de serveis de diversa tipologia sobre una mateixa infraestructura equipada amb doble via». Per això, proposen quadruplicar els trams més crítics, diferenciar bé tots els serveis i fer que aquests estiguin ben connectats entre si per facilitar la mobilitat del passatger.

La PTP diferencia en el seu pla quatre tipus de serveis: el metropolità, el de rodalia, el Catalunya Exprés i el que anomenen Intercity. L'associació defineix el servei metropolità com aquelles línies que connecten diversos punts d'una mateixa ciutat i arriben, com és el cas de Barcelona, a municipis de la segona corona. Circulen a una velocitat comercial d'uns 40 km/h i paren a totes les estacions. Segons aquesta definició de la PTP, la xarxa de metro i tramvia seria el servei metropolità de Barcelona que s'hauria de reproduir en altres ciutats com ara Tarragona, Girona i Lleida.

Ja no es parlaria de Rodalies Barcelona sinó de Rodalies Catalunya. Seria un servei format per un conjunt de 16 línies repartides per la regió metropolitana, el Camp de Tarragona, la demarcació de Girona, Ponent i les comarques centrals. Totes aquestes línies estarien connectades entre si i, en casos puntuals, s'oferirien serveis semidirectes. Els trens d'aquestes línies incrementarien la velocitat comercial fins arribar als 80 km/h. La PTP parla, també, dels Catalunya Exprés com un servei semidirecte que connectaria les estacions més importants de la xarxa de Rodalies de Catalunya i s'aturaria a totes les parades properes al final del recorregut, de manera semblant al funcionament actual d'aquest servei. «L'explotació prevista de la línia d'alta velocitat només beneficiarà una minoria», assegura el president de la PTP, Ricard Riol. Per això, proposa que més trens utilitzin parcialment la xarxa del TAV, a una velocitat màxima de 250 km/h.



LA REGIÓ METROPOLITANA
Pel que fa a les actuacions concretes per millorar la xarxa de rodalies a la regió metropolitana, la PTP proposa perllongar la C1, la C2 i la C3 (vegeu el gràfic). També es preveu fer dues línies circulars més i una altra que uneixi Vilanova, Vilafranca, Martorell, Granollers i Mataró. Així mateix, seria necessari desdoblar alguns dels trams més crítics de la C1 –com el que hi ha entre Mataró i Castelldefels– i de la C2 –per exemple, el que va des de l'estació de França a Tarragona–.

Tot això, expliquen des de l'entitat, necessita un canvi de filosofia a l'hora de pensar en la xarxa ferroviària, perquè es passaria del model actual, que es basa en els «cinturons» –el primer seria el de la futura línia 9; el segon, la futura orbital ferroviària, i el tercer, l'eix transversal–, a «una veritable xarxa».



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Una veritable xarxa arreu del país

>Proposta amb avals per fer arribar rodalies fins a Tarragona i Reus

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.